זהירות - לשון הרע. המדריך

פוסט אורח * עו"ד יורם ליכטנשטיין
סיכום מנהלים: ביקשתי מקולגה לכתוב לכם מדריך מקיף על תביעות דיבה. אל תטנפו על מישהו אחר דעות שלכם ותציגו את זה כעובדה. ואם מישהו עושה לכם את זה, תיפלו עליו כמו שק של 70K שקלים במטבעות.  לינק לפוסט כפי שעלה בקבוצת נינג'ה פיננסית

מאת: יורם ליכטנשטיין, עו"ד. מתמחה בדיני אינטרנט, רשתות חברתיות ולשון הרע.

לפני כמה ימים נתקלתם באי צדק משווע שהקפיץ אתכם ועשה לכם חשק לצעוק שכל העולם ידע ויזהר מהאדם הזה. אז כתבתם פוסט זועק בפייסבוק וסיפרתם כל מה שקרה לכם. אלא שזמן קצר אחר כך אתם מקבלים מכתב התראה טרם תביעה ודרישה לשלם 70,000 ₪ פיצוי ללא הוכחת נזק עקב גרימת לשון הרע.

רבים מלקוחותי היו בדיוק במצב הזה, ולא תמיד פשוט לצאת ממנו. אני רוצה להציע לכם כיצד אתם תוכלו לצמצם את הסיכון שלכם מפני מצב שכזה.

שימו לב שהכללים למטה עם כללי אצבע, שיתכן מאוד שלא יתאימו בנסיבות או שיהיו נסיבות אחרות שיבטלו אותם. ועדיין, אין ספק ששימוש בהם ישפר את מצבכם ויקטין את הסיכון בתחום תביעות לשון הרע.

יורם ליכטנשטיין
חלק א'- איך לא "לחטוף קנס" של עד 70,000 ₪ לכל הפרה:

שימו לב למספר כללים שאולי לא יעלימו את הסיכון לחלוטין אבל בהחלט יצמצמו אותו ויאפשרו לכם להתגונן. אנא נסו להקפיד עליהם.

כלל 1: סוף מעשה במחשבה 

אנחנו כותבים ברשתות חברתיות מהלב, כשאנחנו נלהבים ואולי גם כואבים.

במצב כזה, בוודאי שתשתמשו במילים שאולי במחשבה שניה היה ראוי להמנע ולהזהר מהן. 

לכן, ככל שאתם כועסים או קרובים לארוע – עיצרו. אל תכתבו. תנו לזמן לחלוף ותחשבו פעמיים טרם פרסום הטקסט האם אתם באמת מוכנים להכנס לפינה הזו ואולי להסתבך בהליך משפטי לא זול וכואב?

מה אמור הפוסט שכתבתם להשיג, והאם המטרה הזו שווה לכם את כאב הראש הכרוך בתביעת לשון הרע?

כלל 2: כתבו רק עובדות שהן אמת, או דעות אישיות

ככל שיש עניין לציבור בנושא עליו תכתבו, וככל שתכתבו רק עובדות שהן אמת (ותוודאו שאתם יכולים להוכיח אותן), תעמד לרשותכם הגנה. אם דבר מה אינו ידוע לכם – בידקו אותו טרם לפרסום והציגו את המקור ממנו למדתם על הדברים.

אם אתם כותבים את דעתכם, וודאו שברור לכולם שזו דעתכם ולא עובדה ואל תציגו את דעתכם כעובדה.

כלל 3: אל תסיקו מסקנות עבור הציבור ואל תקבעו קביעות בעייתיות

אחרי שסיפרתם את מה שארע, אל תקבעו קביעות בעייתיות ("רמאים") ואל תקראו לציבור להתיישר על פי מסקנותיכם שלכם ("אל תקנו אצלם").

תציגו בפני הציבור את העובדות כפי שקרו, ותנו לו לגבש את החלטתו בעצמו.

ככלל – אל תקראו לפגיעה באדם, בעסק או בפרנסתם. למה לכם? הרי המטרה היא למנוע עוול, ולא לפגוע באחר.

כלל 4: שימרו על שפה מכובדת וסבירה

אנשים כועסים נוטים להתבטא בצורה פוגעת. אלא שהגנה על הציבור מפני עוול, אינה מחייבת שפה פוגעת ולא ראויה. ככל ששפתכם תהיה עניינית ומכובדת, כך יגדל הסיכוי שיקשיבו לכם ותגדל היכולת שלכם להתמודד כנגד תביעות לשון הרע.

כלל 5: אל תצטרפו ללינצ'ים אינטרנטיים

אנחנו רואים בפסיה ש"שיימינג" שחרג מגדר הסביר ופגע באדם עלול להטיל אחריות משפטית על המשתתפים בו. כך למשל, שיתוף בלבד של פוסט שכתב מישהו אחר, עלול גם הוא לחשוף אתכם לאחריות בלשון הרע. אולי גם תגובה שנוסחה ללא מחשבה לפוסט כזה תטיל עליכם אחריות.

לכן, כשאתם רואים את האינטרנט גועשת וכולם מגיבים ותוקפים, חישבו – אולי זה המקום להמנע ולא להצטרף לחבורה? 

כלל 6: הזהרו בקבוצות אותן אתם מנהלים

בימים אלו כמעט כל אחד מאיתנו מנהל קבוצה כזו או אחרת בפייסבוק או ברשתות אחרות.

אלא שניהול קבוצה אינו דבר של מה בכך. בעקבותיו, יתכן שתוטל עליכם אחריות לדברים שאמרו אחרים.

לכן, ראשית נסו לוודא שהכותבים עצמם נזהרים מפני לשון הרע ואינם פוגעים באחרים ללא סיבה וצידוק.

לאחר מכן, אם קיבלתם פניה הדורשת מחיקה והסרה של תוכן פוגע, מהרו להתייעץ עם עורך דין על מנת שלא תגרמו לעצמכם לנזק, מכיוון שאם לא פעלתם כנדרש אחרי הודעה שכזו אתם עלולים למצוא את עצמכם בלב הסערה.

ובכלל, שווה להבין מה החובות החוקיות המוטלות עליכם ולעמוד בהן.

כלל 7: אל תאמרו דבר שלא תעמדו אחריו

אולי המסקנה הכי חשובה איתה ארצה שנפרד, היא שדיבורים ברשתות חברתיות עלולים לגרום לחיוב משפטי שלכם ולנזק לאחרים. 

לכן, אנא בידקו היטב כל מה שתכתבו, כתבו בזהירות ולמעשה אל תפרסמו דבר שלא תסכימו לעמוד מאחריו (ולשאת באחריות אם יהיה בו כדי לפגוע באחרים).

חלק ב' – קיבלתי מכתב התראה לפני תביעה – מה עלי לעשות?

נניח לרגע שלא שמרתם על הכללים שבחלק הראשון. אולי אפילו כן שמרתם אבל בכל זאת קיבלתם מכתב מעורך דין המאיים בהגשת תביעה כנגדכם על הוצאת דיבה, אלא אם תסירו את הפרסום, תתנצלו ותשלמו ללקוח שלו פיצוי גבוה. מה עושים?

העצה הראשונה שלי כמי שעוסק יום בתחום היא לנשום עמוק ולהרגע. השמיים עדיין לא נפלו. טיפול נכון בעניין יכול להביא לסיומו בצורה הטובה ביותר.

קחו את הפרסום כנגדו טוענים עליכם, קיראו אותו היטב וגשו לעורך דין המומחה בתחום, להתייעץ. 

המלצה: שלמו שכר שיחת יעוץ. ייעוץ של חברים בפייסבוק או יעוץ אחר בחינם, אינו מקנה לכם את היחסים המחייבים והמקצועיים שעורך דין ששכרתם חייב כלפיכם. פעמים רבות גם שכר זה מתקזז מהמשך שכר הטרחה אם תחליטו לשכור את שירותיו של עורך הדין.

לאחר ההתייעצות, כדאי תמיד להסיר את הפרסום, כולו או לפחות החלקים בו שמהווים לשון הרע. השארת הפרסום תפעל לרעתכם בהמשך, אם יקבע שמדובר בלשון הרע. 

יחד עם עורך הדין גבשו איסטרטגיה לניהול המשבר. למשל – האם תתעלמו? לעיתים מדובר בהוצאת קיטור שבעקבותיה המאיים נרגע. מים חלפו מתחת לגשר. לרבים מהמאיימים אין באמת משאבים כספיים ומשאבי זמן לפתוח בהליכים.

מתי לא מתעלמים? אם המכתב הגיע מעורך דין שנראה שמבין בתחום. כאן כבר מדובר בסכנה לא מבוטלת. במקרים רבים תובעים שכאלו עלולים לממש את האיומים שלהם. במצב כזה, כשקיבלתם פניה מעורך דין ותוגש תביעה מבלי שהשבתם לה, תמצאו את עצמכם בחסרון אל מול התובע.

אם החלטתם להתייחס לפניה, בידקו את שכתבתם מול עורך הדין שלכם. כפי שאמרתי קודם – את החלק המהווה לשון הרע, מומלץ תמיד להסיר (אלא אם אתם מוכנים to put your money where your mouth is כמובן).

במקביל בידקו אילו הגנות עומדות לזכותכם (בהנחה שפעלתם לפי החלק העליון, עומדות לזכותכם הגנות לא מעטות).

ואז וודאו שעורך הדין שלכם יכין מכתב תשובה מקצועי, מלא ומפורט. כך תסבירו לתובע שאם יחליט לנקוט בהליכים, ככל הנראה התוצאה תהיה שאתם תנצחו והוא יפסיד…

במצב הזה ניתן לנהל משא ומתן לפשרה. אם התובע קשוב או הגיוני, אם העמדה שלכם חזקה (או שעורך הדין בו בחרתם חזק) – שווה לקנות את הסיכון ולהבין היכן אתם עומדים מאשר לפתוח בהליכים.

ואם הגרוע מכל קרה והוגשה תביעה. גם כאן אל תכנסו ללחץ. מרבית סכומי הפיצויים שנפסקים בנושא (כל עוד אתם לא הגזמתם בדבריכם או בהתנהגותכם) עלולים להיות מציקים, אך לא עצומים בגובהם. כמובן שיש מקרים אחרים בהם הפיצויים הם לא מבוטלים, אבל אני מניח שבמקרים קיצוניים כאלו תיגשו לייצוג מקצועי וראוי.

חלק ג' – מישהו הוציא עלי דיבה, מה אעשה עכשיו?

זו היא בעצם תמונת הראי של הפרק השני של הסדרה שלנו. ככל שכתבו עליכם דברים פוגעים, מזיקים, משמיצים, אתם זכאים לדרוש את הסרתם המיידית וגם פיצוי.

השלב הראשון הוא לתעד את לשון הרע בצורה הנקיה, הברורה והיעילה ביותר. כמה שיותר תיעודים קריאים וניתנים להצגה לבית המשפט (למשל צילומי מסך מלאים, הכוללים את התאריך ושמורים בפורמט PDF קל לשכפול והפצה). 

נסו לוודא גם מי עומד אחרי הפרסום, מכיוון שנתבע חייב להיות מזוהה (באקלים החוקי הנוכחי ב–2021 לא ניתן לחשוף את פרטיו של מעוול ברשת, אם כי בנסיבות מסויימות גם זה אפשרי).

קחו את אותם תיעודים שאספתם וגשו לעורך הדין שלכם שמומחה בתחום כדי להתייעץ. גם כאן – גבשו עם עורך הדין איסטרטגיה. עד כמה רחוק אתם מוכנים ללכת, איך תפעלו וכנגד מי.

אחרי גיבוש האיסטרטגיה, הגיע הזמן להתחיל לפעול. תוכלו פשוט להתעלם מהפרסום, או שאולי תחליטו לפתוח בהליכים משפטיים ביחס אליו, הכל לאחר שיקולי עלות מול תועלת.

לסיום אני רק רוצה להזכיר לכם את אפקט (ברברה) סטרייסנד. בקצרה מדובר באפקט שגורם למי שמנסה להסתיר דבר מה להפגע. לכן, במסגרת גיבוש האיסטרטגיה – לא תמיד נקיטה בצעדים משפטיים פומביים שתפיץ את לשון הרע עוד תהיה הצעד הנכון לעשות (ותזכרו – בהליך משפטי מותר לומר כמעט כל דבר מבלי שהדבר יחשב לשון הרע). 

מצד שני, פעמים רבות אם לא תגישו תביעה שתשמור על המוניטין שלכם, הפגיעה בכם תהיה קשה ושם ראוי בהחלט להתקדם לתביעה.

מקווה שסייעתי. אתם מוזמנים להתקשר אלי ב-03-6133333 או לקרוא יותר באתר שלי על הוצאת דיבה ולשון הרע.

לינק לפוסט כפי שעלה בקבוצת נינג'ה פיננסית