פוסט שלישי בסדרת פוסטים לשכירים שחייבים בהגשת דוח
זה פוסט שלישי בסדרה, אם אתם רוצים לקבל לינקים לקודמים ולעתידיים, תצטרפו לרשימה בלינק הזה:
למי הפוסט הזה מיועד?
הפוסט הזה מיועד לשכירים שצריכים להגיש דו"ח שנתי למס הכנסה
בישראל, בניגוד למדינות אחרות, כמעט אף אחד לא צריך להגיש דו"ח שנתי לרשויות המס. מרבית השכירים בוודאות לא צריכים. עם זאת, יש שכירים שכן צריכים. הסיבה הכי נפוצה היא ברוטו מעל 55K לחודש, ויש כמובן סיבות נוספות כמו בעלות על חלק מחברה, וכו'
בפוסט הזה אני רוצה לדבר על קונספט שמרבית האנשים לא מכירים, ושיש בו ניואנסים. אני קורא לזה "הדברים הקטנים". כל מיני פינות הזויות בחוק שלא רלוונטיות כמעט לאף אחד, חוץ מאשר למי שזה כן, ואז זה יכול להיות כמה מאות שקלים, כמה אלפי שקלים, או כמה עשרות אלפי שקלים.
מה שמיוחד בדברים האלו, שאני אמנה כמובן חלק קטן מתוכם, זה שאי אפשר לדעת מראש אם תיתקלו בהם אי פעם, ואם כן כמה כסף זה יהיה. לכן לדעתי בנושאים כאלו כדאי לעבוד עם בעלי מקצוע טובים כדי להקטין את הסיכון שנרגיש רע עם עצמנו בנושא הזה
דוגמאות לדברים קטנים
דמי לידה – דמי לידה זה נושא סבוך. אנחנו מקבלים דמי לידה מביטוח לאומי, שזה 3 חודשי שכר בערך, בתשלום אחד. לעיתים ניתן לדחות את התשלום הזה מבחינת מס לשנה הבאה, או להשאיר אותו על השנה הנוכחית. לעיתים (די נפוץ האמת) השנה הזאת או השנה הבאה מתאפיינות בשכר נמוך יותר בגלל חופשות לידה ארוכות. ההבדל, למרוויחות שכר גבוה, בקלות יכול להגיע ל20-30 אלף שקלים. למי שאוהבת לחשב לבד, שמתי בתגובה ראשונה לינקים לפוסטים מדהימים של לימור ושל אבי. מצד שני, יש אנשים שלא בא להם להתעסק בכאלו דברים, וכשיש לכם רו"ח טוב, הוא יודע לעשות בשבילכם את התחשיבים האלו. האחריות שלכם היא רק להודיע לו מייד לאחר הלידה, או טיפה קודם. אין צורך להודיע לו כל פעם שאתם מנסים להכנס להריון. מאידך אפשר ורצוי להתייעץ עם רואה החשבון על החודש האידיאלי ללידה לצורכי מס
הוצאות מוכרות – הוצאות מוכרות זה בדר"כ משהו של עצמאיים, לא של שכירים. וגם מס הכנסה שונאים לאשר הוצאות מוכרות לשכירים, מאותה סיבה שכלב מלקק לעצמו את הביצים, ומקשים על כל הוצאה. עם זאת, רו"ח רציני יעבוד עם החוק, בהתאם לחוק, בהשתדלות גדולה ובכוונה גדולה. אולי טסתם לכנס מקצועי, על חשבונכם? נדיר, אבל קורה. אולי מס הכנסה יצלצלו לשאול למה המעסיק לא שילם את זה, ואני בטוח שתהיה לכם תשובה כי רואה החשבון כבר עבר איתכם על זה. בשכר גבוה, מס ההכנסה הוא כבר 50% או קרוב. זה אומר שכל הוצאה מוכרת שתמצאו תזכה אתכם בהחזר מס של חצי ממה ששילמתם. זה גם כנסים, גם קורסים מקצועיים, והשתלמויות (נגיד אם אתם משלמים לדואולינגו כדי לשפר שפה שניה, ואתם עובדים בעבודה בינלאומית, יש סיכוי שזה לג'יט)
ביטוח לאומי – ביטוח לאומי זה אחד המסים המעצבנים ביותר בישראל, מצד שני הוא פשוט לחישוב. בביטוח לאומי יש רק שלוש אפשרויות, עד שכר נמוך (בערך 7K לחודש), עד שכר גבוה (בערך 47K) וזהו. מעל זה, מפסיקים לשלם ביטוח לאומי. אז נגיד שלמישהו יש שכר גבוה, והוא החליף עבודה במהלך השנה. רו"ח טוב, יראה שיש שני טפסי 106, ולכן אולי מגיע לאותו אדם החזר בט"ל, והוא יטפל בזה.
למי שהחליף עבודה במהלך השנה, בדר"כ יש שכר כפול בחודש ההחלפה. גם משכורת מהעבודה הקודמת, וגם משכורת מהעבודה החדשה. לדוגמה, נגיד שאדם מרוויח באופן נורמלי 57K לחודש, ובחודש ההחלפה הוא קיבל את השכר הזה משתי מקורות. רו"ח טוב ישיג לו כמה מאות שקלים מביטוח לאומי.
מס יסף – כשמרוויחים מעל 650K לשנה, המדינה מוסיפה לנו 3% מס על כל שקל מעל. זה אומר, למשל, שאם הברוטו שלכם הוא 650K לשנה, וחוץ מזה אתם משכירים דירה ב100K שקל, אז בסוף השנה אתם חייבים מס יסף. בעבודה לא יורידו לכם את המס, כי רק הגעתם לתחילת המס. מצד שני, על ההכנסה מהדירה אתם צריכים להוסיף עוד 3%, כלומר עוד 3000 שקלים. רו"ח טוב יודיע לכם את זה כבר במהלך השנה, ויציע לכם לשלם את ה3000 שקלים מייד בינואר עבור השנה שהסתיימה. אם אף אחד לא אמר לנו על כך, והתעכבנו עם הדוח עד יוני או אפילו דצמבר, נשלם ריבית על המס שתגיע ל150-300 שקלים. דרמטי? ברור שלא. מציק? כן, ממש מציק.
אלו כמובן ארבע דוגמאות שעולות לי לראש, אני בטוח שיש עוד מאה דוגמאות יותר ספציפיות. אם אתם מחוייבים בדו"ח שנתי, אני ממש ממליץ לכם להרשם לרשימה ואני מבטיח לשלוח עדכונים רלוונטיים
לינק להצטרפות: