fbpx

אתם כבר מושקעים, אולי לא אתם בחרתם איך

סיכום מנהלים: זה פוסט לאנשים שיש להם מזומן בבנק. למדתי שהרבה אנשים חושבים שכשיש להם מזומן בבנק הם לא משקיעים, והם רוצים *להתחיל* להשקיע. האמת היא שמזומן זה נכס השקעה, חשוף לסיכונים כמו כל השקעה.

*פוסט מקורי לתגובות ושאלות*

בגלל שבחודשים האחרונים דיברתי עם אנשים רבים ועזרתי להם להתחיל להשקיע, גיליתי מיינדסט נפוץ, שגוי מאוד ומזיק.
אנשים מחזיקים מזומן ומרגישים שהם ״מחוץ למגרש״. הם יושבים מחוץ לגדר של הלונה פארק, וכאשר יחליטו, הם ייכנסו פנימה ויבחרו מתקן. אולי יעלו על רכבת הרים ואולי על ספינת פיראטים, כל אחת מהם מייצגת השקעה אחרת. היום אני לא משקיע, עוד מעט אני אחליט אם לקנות קופת גמל או לפתוח חשבון.
לא נכון, מזיק.
אני מזהה ארבע רמות של חוסר נכונות ומזיקנות*, ככל שתתקדמו ברמות תרגישו יותר במחילת הארנב של עליסה, אני פחות אהיה מסוגל להסביר, וחוסר הוודאות יגדל. אם אתם אנשים חרדתיים תפסיקו לקרוא פה. כי באמת אין ממה לדאוג, איטס אונלי מאני ויהיו לכם חיים יפים לא משנה מה תבחרו.
 
אם מצד שני אתם כבר מושקעים, ואתם קוראים את זה להשכלה הכללית – זה חכם. ויהיה עוד יותר חכם מצדכם לתת פה בתגובות איזה מימ\גיף שמתאר מה אתם חשים כשאתם רואים שהכסף שלכם מייצר עוד כסף לגמרי לבד. התמיכה הקבוצתית עוזרת למתקשים!
 
רמה ראשונה
אינפלציה. כולם יודעים להגיד, כולם למדו את זה פעם, אם המחירים עולים אז המזומן שלי שווה פחות. כולם גם לא מפחדים, כי כבר שנים זה שטוח על 1%, למרות שכולם יודעים שהייתה עכשיו קורונה והנה הממשלות יצרו עוד כסף רב, והנה האינפלציה מרימה ראש. כולם יודעים את זה, וזה נכון, ומי שישב על מזומן בחודשים האחרונים ספג לא מעט ירידת ערך, בין אחוזים בודדים לבין 10-20 אחוז, תלוי למה הכסף מיועד. מה שמביא אותי לרמה השנייה
 
רמה שנייה
לעיתים הכסף משמש *למשהו*. למשל, זוג שגר באחת הערים הגדולות בטקסס והתכוון לקנות דירה. לא משהו פאנסי, בית למתחילים ב200-300 אלף דולר. הם ישלמו מעל 20% יותר מאשר לפני חצי שנה. וזה לא שלפני חצי שנה המחיר היה נמוך. פשוט – הממשל האמריקאי הציף את השוק בדולרים, הדולרים מחפשים מקום לגור בו, אנשים קנו את כל הנכסים שאפשר – כולל את הבית שהזוג הזה התכוון לקנות. אתם יודעים איך זה עובד – ביקוש, היצע, קפיטליזם, ועכשיו לזוג הזה אין בית. אז בואו נגיד שהיו להם 50 אלף דולר והם חיפשו ותכננו לקחת משכנתא. אבל הם עסוקים, אז הם דחו את זה לקיץ. במקום שהכסף שלהם יקנה להם רבע מבית שעולה 200, עכשיו יהיה להם חמישית מבית שעולה 250. הם הפסידו עשרים אחוז מכספם בערך. יש שיגידו שהם הפסידו הרבה יותר, אבל לא ניכנס לדיונים כלכליים, אם אפשר לסכם שהם הפסידו משהו.
רמה שלישית
לפעמים לכסף אין מטרה, ואנשים מרגישים שהמחירים בסופר נשארים בערך קבועים, והמשכורות עולות, אז הכל בסדר. זה ממש לא בטוח שזה יישאר ככה. יש אינפלציה לא מדידה. למשל, פעם קנו פחות מטר דירה פר אדם מאשר היום. למשל, היום יותר מקובל להזמין צלם לארועים שפעם לא היו מזמינים אליהם. למשל, היום צריך להוציא מאה שקל בחודש על אייפון, ופעם לא. יש סעיפי הוצאות חדשים שאיש לא סופר. מאוד יכול להיות שמשהו כזה יקרה שוב, ובקרוב, וכפרות על המזומן שלכם.
רמה רביעית
ריי דאליו** קורא לזה "שינוי פרדיגמה". הוא אומר שאנחנו כבר זמן רב מהמשבר האחרון, ולא בטוח שהממשלות יצליחו להגיב באותה חוכמה ויעילות שקרה ב2008 כי יש יותר פופוליזם. מה יקרה משינוי הפרדיגמה? כל דבר יכול לקרות. הביטקוין יכול להחליף את הדולר. חיי הפנאי שלנו יכולים לעבור לעולם הוירטואלי. ממשלת סין יכולה להפוך להיות ממשלת העולם במקום ארה"ב. שלל רעידות אדמה, והמזומן שלנו מגן עלינו רק מחלק קטן שבהן.
אז מה עושים? אתם מכירים אותי, אני פרקטי. כל מה שכתבתי לא אמור להפחיד כל מי שיש לו *ביזור* בתיק ההשקעות. כלומר שהתיק שלו מחולק למגוון של נכסים כמו למשל נדל"ן ומניות וזהב וחוב וביטקוין ומכונית ספורט אספנות. והתיק שלכם כבר כולל את זה, יש לכם דירה ויש לכם פנסיה (שגרה בשוק ההון) ואולי המזומן שלכם הוא רק חלק מסויים מהשווי הכולל שלכם.
אבל אולי הוא יותר מדי? אז תתחילו להשקיע.
אתם יכולים להרשם לקורס שמתחיל ביום שני בערב (כן כן עוד יומיים!!!), זה קורס שמיועד ממש למתחילים. אתם יכולים לקרוא ספר על זה, אתם יכולים לעשות מלא דברים. היידע היום הוא זול כמו גרעינים. ממש כאילו בשעה שחלק ממחירי המוצרים עולים, חלק גם יורדים.
אז שיהיה לכם שבוע טוב ורווחי נינג'ות!
בנימה אישית, הפוסטים המורכבים דורשים ים של עבודה, אז תנו בלייק אם אתם רוצים עוד כאלו 🙂
* זאת מילה שלמדתי מהקומיקס של סוניק שאני מקריא לילדים, אז אולי תשימו לב שזאת הקבוצה היחידה שהביבליוגרפיה של הפוסטים בה כוללים קומיקס לילדים ** תגגלו Ray Dalio, אולי אכתוב עליו פוסט באחד הימים, אבל מספיק לומר שלא להקשיב לו זה כמו לעבוד בתחום האינטרנט ולא להקשיב למה שמנכל גוגל ופייסבוק אומרים
אתם כבר מושקעים, אולי לא אתם בחרתם איך
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בלינקדין
שיתוף באימייל
שיתוף בווצאפ
דילוג לתוכן