fbpx

האם המחיר של תעודות סל מחקות מדד נקבע על ידי ביקוש והיצע?

כמו שאתם יודעים, לאבי ולי יש קורס השקעות. למשתתפי הקורס יש קבוצה שבה שואלים שאלות, ואבי ואני עונים. כאשר יש שאלות שנשאלות הרבה אני מעלה לפה פוסט וכולכם מרוויחים! לפרטים בנוגע לקורס: bit.ly/avinatti2
הנה שאלה חכמה פצצות:
אני לא מצליח להבין את הקשר בין קרן הסל הספציפית שאני קניתי (119250) לבין המדד עצמו.
כלומר, אני מבין שמאחורי הקלעים הקרן מחזיקה במניות וכו', אבל בשורה התחתונה מה שקובע עם הערך של מה שקניתי יעלה או לא זה כמה אנשים קנו ומכרו את אותה קרן סל ספציפית ובאילו מחירים, לא?
מה גורם לזה שכל קרנות הסל שמחקות s&p עולות/יורדות ביחד, אם בסוף כל אחת נסחרת באופן עצמאי?
נתחיל מהבאטום ליין – קרן סל מחקה טובה תעשה בול כמו המדד. זה שקוף למשתמש. המשקיע צריך רק לקנות פעם אחת, ומאותו הרגע הוא נחשף למדד. אבל איך קורה הקסם הזה? מה יקרה אם המדד לא יזוז, והמוני אנשים יקנו את אותה תעודת הסל? אולי המחיר שלה יעלה בלי קשר למדד?
מה שקורה מאחורי הקלעים זה שיש גורמים בשוק ההון שנקראים "ארביטראז'ורים". הם דואגים שהדברים שצריכים לעבוד יעבדו, ובתמורה הם מרוויחים ארגזים של כסף.
ארביטארז' – arbitrage – היא פעולה שמייצרת רווח ללא סיכון.
לדוגמה, אם קרן מחקה מתייקרת מול המדד ב1%, כלומר היא עלתה ב1% והמדד לא זז. המדד הרי מורכב ממניות, ואותו ארביטראז'ור יקנה את מניות המדד, ובמקביל ימכור את תעודת הסל. הוא ימשיך לעשות זאת עד שהמחיר של המניות יעלה (הרי קונים אותם) או עד שמחיר הקרן יירד (הרי מוכרים אותם).
הארביטראז'ור יכול לעשות את הפעולה הזאת כמעט עד אינסוף, כי לבצע את הפעולה הכפולה – למכור את התעודה וגם באותו זמן לקנות מניות, בקושי עולה כסף. זה נובע מאיך שעובד אלמנט חשוב בשוק ההון שנקרא "מכירה בחסר" או שורט. לכן הארביטראז'ור יסגור את הפער הלא הוגן שנוצר, עד שהמחירים יהיו הוגנים.
זה המכניזם שגורם לכך שהמחירים של קרנות מחקות (אלו הפופולריות) צמודות ישירות למדד שהן מחקות והמחיר שלהן לא מושפע מביקוש והיצע.
ואם אתם שואלים את עצמכם איך מבינים בכל הדברים האלו ואיך מתחילים להשקיע, בעוד שבוע ויום אתם יכולים להצטרף למחזור הבא 🙂
האם המחיר של תעודות סל מחקות מדד נקבע על ידי ביקוש והיצע?
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בלינקדין
שיתוף באימייל
שיתוף בווצאפ
דילוג לתוכן