fbpx

איך מלמדים ילדים על כסף?

*פוסט מקורי לתגובות ושאלות*
שבת שלום נינג'ות! הרגע הגיע ונכתוב פוסט על ילדים
סליחה מראש על החפירה אני בעננים פה.
ההתרגשות שלי לא יודעת גבול. לפני שבועיים הילד שלי פתאום לראשונה מצא משהו שהוא רוצה, ושלא בא לי לקנות לו.
במקרה הזה, סיבובים על המכוניות המפגרות ששמים בהן שקל והן זזות כמו באייטיז. שונא אותן.
הוא בן שלוש ומשהו, ולראשונה בחייו הוא נתקל במה שקוראים בכלכלה "מחסור". עד שאין מחסור אין כלכלה. עד שאין מחסור אין כסף. ההבנה של מחסור היא דבר מדהים שיכול להטיס את האושר של אנשים למעלה בכמה שלבים ביום אחד.
הוא אמר לי בכעס גדול השמור לניצולי מלחמות ולילדים בני שלוש וחצי – "אבא! תשים לי כסף במכונית!"
ואמרתי לו, אני לא אשים. אז הוא חשב רגע ופתר את הבעיה כמו האקר – תן לי כסף, אני אשים.
אמרתי לו, הכסף שלי. לא רוצה לתת לך. אני נותן כסף למי שנותן לי משהו שאני רוצה, למשל כשאנחנו קונים חומוס.
התחמקתי באלגנטיות מהשאלה למה אנשים משלמים לי כסף, כדי שלא אצטרך להסביר לו על וודו וכשפים, והוא, תודה לאל, זרם.
אז הוא אמר "הבנתי, אבי רם המעלה, אנחנו יוצרים ערך לעולם ועל ידי בנייה נכונה של המכניזם אנחנו נועלים את הערך אצלנו". סתם, נראה לכם, הוא אמר "אבל אני רוצה שתיתן לי כסף".
אז קפצתי על המציאה, והסברתי לו שיש המון דברים שאני רוצה ממנו שהוא יכול למכור לי בכסף. למשל אני נותן כסף לעוזרת והיא מפנה את המדיח, אבל אם אתה תעזור לי לפנות את המדיח אני אתן לך כסף.
ככה הוא יכול לפנות את המדיח במקום העוזרת, לייצר לי ערך אמיתי, וככה יהיה לי גם כיף לשלם לו, כי הוא יוצר ערך אמיתי.
מה שאני רוצה שתקחו מפה זה שני שיעורים, ראשית יש פה הפשטה, שזה מאוד חשוב לילדים, הרי אני לא משלם לעוזרת, אשתי משלמת לעוזרת, ואני אדיש לזה, אבל אפשר לערבב קצת כדי לסגור עסקה שהיא ווין ווין.
השיעור השני זה מו"מ. הצגתי לילד את הערך שאני מקבל מהעסקה, אבל לא את *כל* הערך. הרי אם הילד תוך שנה יידע לפנות לבד את המדיח, מה שמאוד סביר, זה שווה לי הרבה יותר מהעוזרת והוא גם הרבה יותר זול.
אני מעריך שפינוי חלקי של המדיח, כמו שהוא יודע לעשות, שווה לי 35 שקל. זה עולה לי בזמן עוזרת 20 שקל.
הוא יעשה את זה בחמש שקל גג, כי מה עוד הוא יעשה. כלומר כבר נוצרו פה 30 שקל ערך לכל יום, או 15 מעל העוזרת.
בנוסף, הפער רק יילך ויתרחב עד גיל 7, שאז הוא כבר יכול לעשות פינוי מלא ומילוי מחדש.
חזרה לעניין, הילד עף על זה.
סוכם שהוא יקבל סיבוב אחד על המכוניות על כל מילוי או פינוי שהוא עושה איתי, רושמים את הכל ב"חשבון בנק" שלו שנמצא בגוגל קיפ.
כבר יש לו שתי שורות בחשבון בנק שלו, עם יתרה כוללת של שלושה סיבובים. הוא מגיע פעמיים ביום לשאול אותי על זה. בהתחלה היה שואל אותי אם אני זוכר.
עכשיו הוא רק מבקש לראות את חשבון הבנק שלו.
מה הילד למד, רשימה חלקית ורק בינתיים?
1. ערך לעבודה
2. איפה הכסף שלו? (יחד עם הכסף שלי)
3. משא ונתן, רצה עוד כסף נתתי לו גם למלא את המדיח
4. ההבדל בין מזומן לכסף דיגיטלי
5. כסף = החופש לבחור לבד על מה לבזבז אותו
מה הילד עוד ילמד?
1. איך לבנות נכון עסק, רווחי מההתחלה ועם צמיחה אינהרנטית לרווח
2. חשיבה פרויקטלית עם יעד לשנים
3. כמה זה כיף שיש לו הרבה כסף
4. שכסף שלך זה הרבה יותר שווה מלקבל במתנה
תודות
אני מקדיש את הפוסט הזה לאחותי הפסיכולוגית ילדים שאני בודק איתה כל דבר לפני שאני עושה, שלא אדפוק את הילדים בטעות. יש לה קבוצה סחית ומוצלחת מאוד ואני אשים לינק בתגובה הראשונה.
וגם איליה לוק זילברמן שנתן לי מסגרת מחשבתית לאיך אפשר לגדל ילדים כדי שיהיו מפלצות ויגיעו לכוכבים, גם לשם אשים לינק בתגובה הראשונה.
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בלינקדין
שיתוף באימייל
שיתוף בווצאפ
דילוג לתוכן