fbpx

איפה לפתוח חשבון השקעות

סיכום מנהלים: סדרת פוסטים חדשה של אבי ונתי, בפוסט הראשון, למה צ׳ט ג׳יפיטי הוזה, מה זה זירת מסחר ולמה (לא)

*פוסט מקורי לתגובות ושאלות*

גם אני וגם אבי כתבנו את הפוסט הזה, ואז של אבי יצא יותר טוב אז מחקתי את שלי ואני שם פה את של אבי (שהוא, כידוע, גאון)
כל הזמן אני נשאל ״איפה כדאי לפתוח חשבון מסחר?״. אז אני וחברי הטוב נתי החלטנו לכתוב על זה. בשביל הצחוקים נכנסו לצ׳אט GPT ושאלנו אותו. צ׳אט GPT ענה את התשובות הכי גרועות פחות או יותר. 4 זירות סוחר ובנק אחד. (לינק לתשובה הרשמית בתגובות)
נתחיל מפלוס 500, איטורו, pepperstone israel ו- IG Group.
אלו לא ברוקרים אלא זירות סוחר. מין פלטפורמות, שנראות כמו מסחר בבורסה, מרגישות כמו פלטפורמת מסחר בבורסה, שכאילו אפשר לקנות דרכן ״מניות״, ״מטבע חוץ״, ״קריפטו״, אבל הן לרוב לא מעניקות גישה לבורסה בכלל (אם כי איטורו פועלת בכיוון).
זירות סוחר מציעות את ״חוויית המסחר ב׳דברים׳״, כשלמעשה הן מוכרות מוצר שנקרא CFD (חוזה הפרשים). אדם יכול לחשוב שקנה את מניית אפל, אבל לא, הוא מחזיק בחוזה הפרשים. חוזה הפרשים הוא סוג של נגזר פיננסי, שמחקה התנהגות של מניות/קריפטו/פורקס, או כל נכס אחר, במובן של – אם תקנו את ״מניית אפל״ (כלומר חוזה הפרשים שמחקה את מניית אפל) בזירת סוחר, אז אם מניית אפל האמיתית תעלה, אז החוזה שקניתם (ה CFD) יעלה גם. אבל יש הבדל גדול בינו לבין המניה –
  1. הוא ממונף
  2. הוא מוצר מדף
בואו נסביר:
  1. הוא ממונף
נניח שמניית אפל האמיתית עולה 200 דולר בשוק. בזירת סוחר אתם תשלמו על חוזה שמחקה את מניית אפל סכום הרבה יותר נמוך, נניח 20 דולר. זאת אומרת ששילמתם רק 20 דולר, אבל תקבלו את הביצועים של מניית אפל האמיתית שעולה 200. בקיצור מינוף פי 10. זה די דומה ללקיחת הלוואה לקניית בית – אתם הבאתם חצי מיליון שקל מהבית, הבנק משלים לכם מיליון וחצי – וקיבלתם בית. יעני הלוואה. מונפתם פי 4.
  • היתרון – כשנכס הבסיס (מניית אפל במקרה זה) עולה, אתם מרוויחים. אין תלונות.
  • החיסרון – אם נכס הבסיס ירד, לא רק שאתם תפסידו, אלא יש סיכוי שתישרפו. אתם השקעתם רק 20 דולר, במינוף פי 10. אם מניית אפל תרד ב 10%, 20 דולר, כל הפוזיציה שלכם נמחקה. וזהו, אין יותר CFD בחשבון שלכם, נשרף. אם הייתם קונים מניית אפל אמיתית היא עדיין היתה ברשותכם, והיתה שווה 180 דולר. אבל כאמור ה CFD נמחק. כלומר היחס אפסייד/דאונסייד מאוד לרעתכם, ורגיש לירידות.
2. הוא מוצר מדף
בבורסה אמיתית אתם קונים את מה שאדם אחר מוכר לכם, זה מרקטפלייס, פלטפורמה שבה אנשים סוחרים אחד עם השני. הבורסה לא לוקחת צד.
בזירת סוחר כמו פלוס 500 לעומת זאת אתם לא קונים או מוכרים לאנשים אחרים, אתם קונים את ה״מניה״ מפלוס 500, ומוכרים אותה בחזרה לפלוס 500. כלומר מוצר מדף. מה המשמעות?
שאם קניתם את חוזה ההפרשים שמחקה את מניית אפל מפלוס 500, ואז הרווחתם, כשמכרתם, פלוס 500 קונה אותו מכם במחיר גבוה יותר. כלומר אתם הרווחתם את מה שהם הפסידו. כן, זירות סוחר סוחרות לפעמים מול הלקוחות (אם כי לעיתים הן לא עושות את זה, זו אופציה אפשרית, שפעם היתה מאוד נפוצה).
האם זה אומר שזירות הסוחר מנסות לגרום לכם להפסיד? זה לא שהן עושות את זה אקטיבית (אם כי יש זירות קיקיוניות, שפלוס 500 ואיטורו לא נמנות עליהן, שנהגו לשבש בכוונה את המסחר). הנטיה להפסיד כסף נובעת ממה שציינתי בסעיף אחד, יחס אפסייד/דאונסייד לרעתכם.
יש לציין שיש לגיטימיות כלשהי לזירות סוחר, אבל בעיני להשקיע לטווח ארוך דרכן זו לא פרקטיקה מיטבית. באנגליה למשל המוצרים האלה מאוד פופולריים כי בניגוד למניות אמיתיות, חוזי הפרשים פטורים מ״מס מלכה״ של חצי אחוז.
האופציה החמישית שצ׳אט GPT הציע היא בנק הפועלים. יש לנו פוסט נפרד על זה, בקרוב.
 
תוספת של נתי:
זירות המסחר לא בנויות למשקיעים, הן בנויות לסוחרים, והן מאוד היו רוצות שתעשו בהן המון פעולות, כולל במינוף גבוה. אני באופן אישי אוהב להיות צרכן של עסקים שאני מתאים להם, והם מתאימים לי

לשאר הפוסטים בסדרה
#איפה_לפתוח_חשבון_השקעות
  • הפוסט היה מעניין, לא הבנתם משהו? אנחנו מזמינים אתכם להיכנס לפוסט המקורי לתייג את נתי ולהגיב/ לשאול שאלה.
  • כבר החלטתם שאתם רוצים להתחיל להשקיע אבל כל הזמן זה נדחה? רוצים להתחיל לעשות את הצעדים הראשונים? אנחנו מחכים לכם בתוכנית ההשקעות
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בלינקדין
שיתוף באימייל
שיתוף בווצאפ
דילוג לתוכן