fbpx

דחיית מס – הרוצח השקט של תיק מנוהל [ההסבר המתמטי]

סיכום מנהלים: קל להראות* שתחת הנחות סבירות תיק מנוהל יפסיד בגדול לתיק פסיבי לאורך שנים. נסיון שלי להסביר קונספט מסובך באמצעות מתמתיקה בלבד, מי שפחות התחבר – שיצטרף למחאה שאני מארגן מתחת לבית של אבי, כדי שהוא יסביר זאת

*פוסט מקורי לתגובות ושאלות*

מבוא
בארבעים השנים האחרונות סכומי כסף משמעותיים הוסטו לכיוון השקעות פסיביות במקום השקעות מנוהלות, וזאת נחשבת היום לדרך הסטנדרטית להשקעה של סכומי כסף לטווח ארוך. הפוסט היום יראה אפקט שנקרא "דחיית מס" בהשקעה פסיבית מול השקעה מנוהלת. כאשר אנו דוחים את תשלום המס על ההשקעות שלנו אנחנו מרוויחים תשואה גם על המס שלא שילמנו, וזה מתרגם ליותר כסף בכיס שלנו בסוף של דבר.
 
הגדרות
(קצת בנפנוף ידיים, לצורכי הפוסט)
  • מס רווחי הון – כאשר מוכרים השקעה (ולא לפני כן) קורה ארוע מס, שבו משלמים 25% מס על הרווח בלבד
  • השקעה פסיבית – רכישה של מוצרים זולים מחקי מדד
  • השקעה מנוהלת – כאשר אדם או מחשב מוכרים וקונים את הנכסים שאנחנו מושקעים בהם מספר רב של פעמים ועל ידי כך מייצרים ארועי מס
  • טווח ארוך – השקעה פסיבית או מנוהלת לאורך עשורים
 
מודל מתמטי קל להבנה **
נניח לצורך העניין שניתן לקנות השקעות שמרוויחות 7% לשנה, ונניח שמעוניינים להשקיע את הכסף לעוד 20 שנה, ונניח שישנה דרך לא לגעת בהשקעות האלו 20 שנה. כמה כסף יישאר לנו ביד לאחר 20 שנה?
חישוב התשואה
1X1.07^20 = 3.87
כלומר אנחנו נמכור את ההשקעה בכמעט 4 שקלים על כל שקל ששמנו. עכשיו צריך לשלם מס רווחי הון
3.87-((3.87 – 1)*25%) = 3.15
כלומר נותרנו עם נטו של 3.15 שקלים בכיס, פחות השקל שהיה שלנו מראש אנחנו עם 2.15 רווח. זאת תהיה ההשקעה היעילה ביותר האפשרית, והיא תשאיר לנו את מלוא הפוטנציאל בכיס שלנו.
כעת נדמיין את ההשקעה הכי לא יעילה האפשרית. נניח שכמה פעמים בשניה מוכרים את ההשקעה, משלמים את המס, ואת הסכום שנותר מחזירים להשקעה. זה חישוב מסובך, וגם לא מציאותי כיוון שעמלות המכירה והקנייה יחסלו את התיק. לכן נשתמש בקירוב (למי שמכיר את הנוסחאות זה קירוב מאוד טוב, אבל כמובן ששמתי לינק לחישוב שיראה את איכות הקירוב) אז אם עושים את החישוב המקורב, שהוא מכירה אחת לשנה, נקבל שבמקום תשואה של 7%, יש לנו תשואה של
7X75%
כיוון שאנחנו צריכים לשלם מס בסוף השנה. נחזור על החישוב להבין כמה ייוותר לנו מהכסף שלנו לאחר 20 שנה:
1X(1+0.07*75%)^20 = 2.78
זה כבר אחרי מס רווחי הון, ושקל אחד כבר היה שלנו' אז רווח של 1.78 שקלים. כדי להבין את איכות הקירוב, אם היינו מוכרים בכל יום, היינו נשארים בסוף עם 1.76, כלומר 2 אגורות הפרש.
סיכום מודל מתמטי – אז סיכמנו שעל כל שקל השקעה – ההשקעה הכי יעילה משאירה אותנו עם 2.15, והכי פחות עם 1.76, כ40 אגורות פחות. כלומר ההשקעה היעילה ביותר מבחינת מיסוי "שווה" כמעט 40 אגורות, והגרועה ביותר שווה 0 אגורות. פאקינג 40 אגורות על כל שקל ששמנו! זה המון!!!
יורדים לפרקטיקה
 
ההשקעה האופטימלית מבחינת מס כמובן לא קיימת בעולם, מה הכי קרוב אליה? אם אנחנו נצמדים למדד רחב (מדד מניות, מדד אג"ח, וכו') רוב הכסף שלנו לא יזוז. ניקח דוגמה. קנינו את מדד הSP500, הקרן המחכה הזולה בעולם מחזיקה את המניות שמרכיבות את המדד. ביום שבו נכנסת מניה חדשה למדד, הן מוכרות טיפה מתוך הכסף שלנו וקונות טיפה מהמנייה הזאת. ארוע המס הוא על חצי אחוז מהכסף שלנו, כי זה שווי המניה החדשה מתוך המדד. אז נניח בשביל הקירוב שאם קנינו מחקה מדד זול, אנחנו שומרים כמעט את כל 40 האגורות שאפשר לנצל במיסוי. אם אנחנו בתיק מנוהל שמייצר כל שנה ארוע מס נהיה עם אפס אגורות מתוך ה40 האפשריות. תיק מנוהל בבנקים בדרך כלל מסיים מעגל שלם של מכירת כל התיק וקנייתו מחדש בתוך שנתיים, אז אפשר להגיד בקירוב שאנחנו שומרים פחות מתוך ה40, אבל כמה פחות? 39? 2? כמה?
אז טרחתי וחישבתי (באקסל המצורף) והנה לכם – אנחנו שומרים 5 אגורות מתוך הכמעט 40.
 
סיכום ומסקנות – אם הייתי כותב ככה את כל הפוסטים שלי אף אחד לא היה מבין כלום. מצד שני, שווה ממש לבוא לקורס ההשקעות שלנו כי שם מסבירים לא ככה, אלא בשפה שניתן להבין.
אם לא הבנתם את הפוסט, אשמח אם תצטרפו אליי למחאה בתגובה הראשונה, שבא אנחנו דורשים מאבי שטרן שיכתוב לנו פוסט יותר מובן על הנושא הזה.
מאחל לכם שתשקיעו בלי ארועי מס
________________________________________
  • זהו הגשמתי חלום התחלתי פוסט במילים קל להראות תודה אני הייתי נתי drops mic. חבל שלא יכולתי לכתוב את הפוסט הזה בlatex
** קל להבנה ל3% מהאוכלוסייה בערך
לינק לחישובים
 
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בלינקדין
שיתוף באימייל
שיתוף בווצאפ
דילוג לתוכן