fbpx

האספקט הפיננסי בגידול ילדים

*פוסט מקורי לתגובות ושאלות*

בוקר טוב נינג'ות! אני שמח לגלות שההתלהבות שלכם הפילה את השוק, זה מראה על הכח של הקבוצה. יש מיליארד דברים שאני רוצה לעשות אבל הכל מתקדם כל כך לאט, אני מרגיש שיש לי פי עשר מה לעשות ממה שאני עושה, אם לא פי מאה. התחלתי לכתוב הרצאה לסטודנטים, עקב משהו שמישהו זרק לי פה בקבוצה, שבעצם אם נתפוס אותם קטנים נעשה להם את המקסימום שינוי בחיים. שווה לנסות! פרויקט המיליון מתקדם לאיטו, אני כבר לא יכול לחכות שיעלה לאוויר. זה פרויקט שבו נצליח לחסוך מיליון שקל בפוסט אחד ויחיד, למעמד הביניים הנמוך הנאנק תחת הנטל!
במקביל התחלתי תהליכים של חסכון במס עם כמה בעלי חברות שפנו אליי, וגם כמה אנשים שמתייעצים על הקריירה. בינתיים אני מאוד אופטימי, אולי עוד כמה חודשים נוכל להתחיל לפרסם סיפורי הצלחה 😉 😉 😉
 
השאלה שקיבלתי מזמן כבר אבל התפניתי אליה רק עכשיו, ואני אוהב את השאלה הזאת כי היא גרמה לי לחשוב.
"האם הבאת ילדים לעולם זה עניין כלכלי שצריך תכנון? מה עלות של ילד ממוצע? ואיך אפשר לחסוך?"
בוא נתחיל בהתחלה, אין לי מושג קלוש. אני לא מהחסכנים. אבל השאלה טובה כי היא ממש גורמת לחשוב לעומק על נושא הכסף.
 
נתחיל בראשונה:
האם הבאת ילדים לעולם זה עניין כלכלי?
שימו לב, למי מאיתנו שיש ילדים, האם אתם חשים שיש לזה אימפקט כלכלי על החיים שלכם? וזה הסוד הגדול חברים. אפשר להסתכל על השאלה הזאת ולהגיד "איכס מי מתכנן כלכלית ילדים". אבל זה לא משנה. האמת היא, שילד זה משפיע מאוד מבחינה כלכלית. זה לא משנה שנתעלם מזה. גם מי שלא מאמין בכח המשיכה ייפול אם ייצא מהחלון. גם מי שלא מאמין שילדים גורמים לאימפקט כלכלי, ומאמין ש"אלוהים ידאג" – האימפקט הכלכלי שם. זה לא אומר שיקרה משהו רע. יכול להיות שהכל יהיה בסדר ואפילו נהדר. אבל האימפקט הכלכלי שם! להתעלם ממנו לא גורם לו להעלם! ככה גם הפנסיה שלכם. וההשקעות שלכם. והקריירה שלכם. הפיזיקה של הכסף פועלת. אם תתעלמו ממנה היא עדיין תפעל. תחשבו על זה.
 
צריך תכנון?
לא צריך כלום עיוני. אנשים עשו ילדים לפני שהיה אקסל. אבל כמו כל דבר, להתכונן עולה מעט מאוד זמן, ולקבל הפתעות לפרצוף יכול להיות מאוד כואב. אז למרות שלא *צריך* לתכנן, מאוד כדאי לתכנן. למשל, אם אתם זוג צעיר ש"חי על הקשקש", כל חודש גומר את החודש בול. ויש לכם מאה אלף שקל שנשארו מהחתונה. ויש לכם ילד בדרך. אל תשאלו אותי מה לעשות עם הכסף. אין לכם כסף. יש לכם מאה בחשבון שייעלמו תוך שלוש שנים מקסימום, אלא אם יש לכם צפי שההכנסה תעלה. כי ברור שההוצאה תעלה (למעט מקרי קיצון שניגע בהם בהמשך).
 
מה עלות של ילד ממוצע?
זאת השאלה הכי טובה פה! כי אין ילד ממוצע! במקרה זה נושא שאני חוקר מזה זמן רב, וגיליתי שילד ממוצע עולה… בדיוק 110% מכמה כסף יש להורים שלו. בהתחלה לא ידעתי איך לאכול את זה, השונות הזאת בנתונים. ברגע שהבנתי שהסכומים פשוט תלויים בכמה יש, הכל נהיה ברור. ואני אדגים, כי זאת נקודה חשובה שמשליכה על כל ההתנהגות הכלכלית והיחס לכסף של אנשים.
דוגמה ראשונה זה עגלה. כי יש באמת מכל מחיר עד כל מחיר.
כמעט כל מי שדיברתי איתו על איזה עגלה הוא קנה התחיל את המשפט ב"לא מאמין, העגלה הזאת כל כך יקרה! התאמצתי מאוד לקנות אותה, אבל על הילד שלי אני לא חוסך". אז היינו מצפים שהמשך המשפט יהיה "אז חמשת אלפים שקל!" אבל לא. המשך המשפט היה 3, 4 ,5 ,6, 7 אלפי שקלים. אנשים עם משאבים מוגבלים פשוט מתחו את הכרטיס אשראי שלהם, וקנו עגלה בשלושת אלפים, "כי על הילד שלי אני לא חוסך!" ואנשים יותר עשירים הוציאו שבעת אלפים, וזה לא היה להם נעים בכלל, כי על הילד שלהם הם לא חוסכים!
אותו דבר נתקלתי ברופאים, החל מהזוג שנוסעים לקצה השני של העיר כדי להגיע לרופא המומלץ שלהם, שרק עליו הם סומכים כמובן כמובן, וכלה בזוג חברים* שלי שלא הסכימו אפילו לשמוע על רופא שאינו פרטי לילדים שלהם השתגעת נתי אתה רוצה שהם ימותו מצפדינה בקופת חולים???
אותו דבר נתקלתי בבגדים לילדים, נעליים, כסא בטיחות (אבל אתה לא מבין, פה זה באמת באמת החיים של הילד שלי! לכן לא חסכתי בכלל וקניתי באלף שקל \ אלפיים \ 32086437 שקל)
אז מי שרוצה לדעת כמה יעלה לו לגדל ילדים – שיסתכל כמה כסף יש בחשבון בנק. ככה יעלה.
עם זאת, אני רוצה לציין מקרה קצה של אנשים שאוהבים לבלות, למשל אצלי בכרטיס אשראי גיליתי ש300 שקל כל יומיים בסופרפארם זה משמעותית יותר זול מבארים ומסעדות. למרות שזה היה כל כך מזמן שאני לא ממש זוכר מה עושים בבארים ומסעדות.
 
איך אפשר לחסוך?
אי אפשר. יש לי זוג חברים חסכנים שהביאו עגלה מחו"ל וחתכו 50%. אני מכיר אנשים שמוכרים ביד2 את כל השיט שהילדים גדלו, ואנשים שקונים ביד2, ואנשים שמחפשים למסירה ועוד ועוד, בסופו של דבר כולם מוציאים כסף, או שממירים כסף בזמן. שעולה כסף. אז פשוט תעשו מה שהכי מתאים לכם.
בעיני הדבר הגדול באמת שאפשר לעשות כדי להתנהל נכון עם ילדים – אל תשכחו לרגע – משפחה חרדית בבני ברק מרובת ילדים שחיה מתחת קו העוני מוציאה 10 ילדים בריאים (בגופם). הילדים מגיעים לגיל 18 בחיים. באמת. יש לי על זה נתונים מהלמ"ס.
כמה שנראה לכם שאתם חייבים משהו בשביל הילדים, תחשבו, אולי אתם חייבים להם לגדל אותם כמו אנשים עשירים? שיש כסף בבנק? ויש הון? וההון מביא תשואה כל שנה?
זה רק קונספט פילוסופי, אל תשלחו לי תמונות של ילדים שלא קניתם להם בגדים בשביל לחסוך. אני רק אומר שדווקא בנקודה הכי רגישה שלנו, האתגר הרגשי כל כך גדול, אולי אפשר לגדול כבני אדם.
אני באמת אומר אולי כי אני למשל לא הצלחתי. אני פשוט מוציא את כל הכסף שלי על הילדים. זה ברור לי לחלוטין שאם לא יהיה להם כסא בטיחות שעולה כמו שאר האוטו שלי ועמיד בהפצצה אטומית אז אני אבא גרוע. מצד שני מה אני אעשה עם כסף, אני כבר לא יוצא מהבית בכלל.
*אני רק מדמיין עכשיו שכל כך הרבה מהחברים שלי אומרים פאק הוא מדבר עליי
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בלינקדין
שיתוף באימייל
שיתוף בווצאפ
דילוג לתוכן