fbpx

פנסיה עבור הומואים, לסביות ונינג'ות חסרות מגדר

*פוסט מקורי לתגובות ושאלות*

אנחנו לא מתאפקים ומעלים עוד פוסט מצויין של בועז אופלר – Boaz Opler שבטוח רלוונטי לחלקכם. 
 
הומואים, לסביות, נינג'ות חסרות מגדר 🟡נשואים / חיים עם ידוע.ה בציבור (עם/בלי ילדים) – פוסט בשבילכם
אם אהבתם אל תהיו סטרייטים 😃 ותנו לייק / תרשמו אהבתי / תזמינו חבר/ה לקבוצה שיבין קצת את הפנסיה שלו
 
קרנות הפנסיה הן מוסד עתיק (התחילו בארץ לפני בערך 100 שנה). כיאה לרוח התקופה דאז היו הבדלים בזכויות שקרן הפנסיה העניקה בהתבסס על המגדר העמית. לדוגמא – עד בערך שנות ה-2000 בקרנות הותיקות אם גבר שהיה עמית בקרן היה נפטר – אשתו היתה מקבלת 60% מהפנסיה שלו. אבל אם אשה היתה נפטרת – בעלה היה מקבל 40%. זוגות חד מיניים – היקום (תקנון הקרן) היה קורס לעצמו 🙃
אבל מאז כמו שאתם יודעים העולם התקדם – בנו מטרו בתל אביב, ביבי כבר לא ראש ממשלה ותקנון הקרן הקרן הפך להיות א-מגדרי
 
מה הכוונה א-מגדרי?
 
הכוונה היא שאין בכלל התייחסות לשאלת המין (למעט 2 נושאים שאפרט בקטן למטה) והזכאות שלי או של בן.ת הזוג או הילדים לא תלויים בהגדרות המיניות של הרכב התא המשפחתי. בוא נבין כשאני אומר זכויות בן.ת הזוג או הילדים למה הכוונה
 
בקרן פנסיה יש באופן דיפולטיבי כיסוי למקרה פטירה
 
זוכרים שקרן פנסיה היא מוצר של פעם? אז התפיסה בקרן הפנסיה היא שבן אדם יכול לקבוע את הרכב התא המשפחתי שלו, אבל לא יכול לקבוע כיצד יתחלקו הזכויות. והזכויות ברגיל מחלקות כך:
בן.ת הזוג – מקבלים 60% לכל ימי חייהם (60% מהשכר שהופרש לפיו לקרן הפנסיה)
+ תוספת בשיעור 40% עד שהילד הצעיר ביותר מגיע לגיל 21
*זה המקובל אבל יכול להיות שכל קורא כאן ספציפית נמצא במסלול שונה – תבדקו!
 
הכלב קבור בהגדרת בן.ת הזוג והילדים
 
תזכרו שכשהקרן תתחיל לשלם את פנסיית השאירים (מה שהיא משלמת למי שנשאר אחריכם) – אתם כנראה כבר לא בחיים 🙄 ואתם לא יכולים לספר לקרן מי בן.ת הזוג שלכם ומי הילדים שלכם. אז יש הגדרה למי זה בן זוג (הגדרה אחידה בכל הקרנות:
"אלמן" לגבי עמית – אחד מאלה:
(א) מי שהיה נשוי לעמית וגר עמו טרם פטירתו;
(ב) מי שהוכר כידוע בציבור לפי החלטת ערכאה שיפוטית מוסמכת או לפי החלטת החברה המנהלת בכפוף לכך שהמוסד לביטוח לאומי הכיר בו כידוע בציבור, ובלבד שהתגורר וניהל עמו משק בית משותף במשך שנה לפחות ברציפות לפני פטירתו ועד פטירתו, או שנולד להם ילד משותף. יובהר כי הכרה באלמן עמית לא תישלל רק בשל מגורים שאינם משותפים, עקב מצב בריאותם של העמית או האלמנה;
לשמחתכם מוסד הידועים בציבור עבר ריוויזיה של ממש בשנים האחרונות, ורוב המסודות (ביטוח לאומי, קרנות פנסיה, בית דין לעבודה) אפילו מכירים בתעודה של "משפחה חדשה" כהוכחה לסטאטוס בין בני.ות זוג
 
אז איך אדע אם בן.ת הזוג שלי מכוסה למקרה פטירתי?
 
פשוט מאוד – נניח שאחד מכם אישה ואחד מכם גבר – האם היו יכולים להבחין בינכם לבין כל משפחה סאחית אחרת מפ"ת? אם התשובה היא "לא, לא היו יכולים להבחין" – אז אתם בסבירות של 99% עונים להגדרה לעיל. אם אתם לא בטוחים אם אפשר היה להבחין או לא- אז תתייעצו עם עו"ד לענייני משפחה.
 
לגבי הילדים זה קצת יותר טריקי
 
אם אימצתם בצורה פורמלית אחד את הילד של השני אז בן.ת הזוג שלכם יקבלו את התוספת בגין הילדים. השאלה היא מה קורה אם לא ביצעתם הליך של אימוץ פורמלי. ובכן – כאן בניגוד לעניין בן.ת הזוג – עוד אין תשובה 100%, אבל אפשר לומר ברמה גבוהה של ביטחון שגם אם הילד לא היה רשום כילדכם המאומץ – בסבירות גבוהה הוא יזכה את בן.ת הזוג בתוספת של ה-40%.
איך אני יודע?
כי זאת ההגדרה של ילד שמזכה את בן.ת הזוג בתוספת:
"ילד" – אחד מאלה:
(א) […] הביולוגי או המאומץ כחוק של עמית, לרבות מי שנולד תוך 300 יום לאחר מות העמית
(ב) […] בנו החורג של עמית, ובלבד שכל פרנסתו הייתה על העמית ערב פטירתו.
עכשיו – זוכרים את הפתיח? אז קרנות הפנסיה מאוד לא רוצות להיתפס היום כמי שמפלות בזכויות בין סוגים שונים של משפחות ולכן סביר להניח (אם כי אני לא יכול להתחייב על זה) שגם ילד של בן.ת הזוג יזכה אותו בתוספות של 40% במידה ותלכו לעולמכם.
 
מה עוד חשוב?
 
ידעתם שיש לכם בקרן הפנסיה / ביטוח מנהלים 🤔
לא?
יודעים שאתם יכולים להשפיע המון על הביטוח הזה? לקבוע את גובהו ואיכותו 🤔
לא?
אז אתם כנראה לא ממקסמים את הזכויות שלכם. מה שיתבטא, בסבירות בכך שאם יקרה לכם משהו אתם או משפחתם עלולים להיות מופתעים לרעה מכיסוי נמוך או שכשתגיעו לגיל פרישה תגלו שיותר מידי כסף שלכם התבזבז על ביטוחים.
רוצים לשפר את הפנסיה שלכם במלאנתלאפים? לחצו על הקישור. בואו ותנו לנו לסדר לכם את הפנסיה שלכם. https://bit.ly/2Xwsci2
תמונה: Moran מצעד הגאווה 2016
 
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בלינקדין
שיתוף באימייל
שיתוף בווצאפ
דילוג לתוכן