fbpx

העלות הנסתרת של השקעות שלא בשוק ההון

סיכום מנהלים: השקעתם? לא משנה אם הרווחתם או הפסדתם, תלמדו לנכות מזה את העלות של הזמן שלכם, ואת העלות שהכסף שלכם יכל להרוויח במקום אחר

*פוסט מקורי לתגובות ושאלות*

שבת שלום נינג'ותתתתתתתתתתת איזה כיף לכם ששבת ואתם קוראים פוסטים ברומו של עולם. לפני כמה זמן גילו לנו בתדהמה בערוץ "כאן" שגופים מוסדיים גובים עוד רבע אחוז, עלות ניהול, וכל המדינה געשה. מה אם אני מלמד אתכם על משהו פי 100 יותר גדול, שיכול אפילו להפוך תשואה חיובית לשלילית? שווה לייק? שווה!
תשואה זה מושג שאינו מוגדר היטב. קניתם השקעה ב120,000 שקל. ההשקעה הרוויחה, ומכרתם אותה ב220,000 שקל. אפילו אין מס. התשואה היא 100,000 שקל נכון? אה, אבל צריך להוריד עלויות עסקה. נגיד שהכל חינם. היה לכם עורך דין בחינם, היה לכם רואה חשבון בחינם, היה לכם את כל היידע המקצועי בחינם. עליי. הכי אופטימי. אתם יודעים מה אף פעם לא בא בחינם? הזמן שלכם. את זה אנשים לא מחשבים.
כמה זמן ואנרגיה השקעתם בזה?
מהרגע שהתחלתם להתעניין, נתתם 10 שעות עבודה חודשיות בממוצע. לקח לכם חצי שנה למצוא את ההשקעה. 60 שעות. ההשקעה לקחה שנה וחצי, לקחה לכם בממוצע 20 שעות עבודה חודשיות. 360 שעות
לממש את ההשקעה דרש 50 שעות של בירוקרטיה, (אי)תשלום מסים, וחוסר שינה בלילה. 50 שעות.
בסך הכל 470 שעות.
עבדתם בשביל 212 שקל לשעה. זה לא נקרא להשקיע, זה נקרא לעבוד. ואני לא בטוח שזה השימוש הכי רווחי של הזמן שלכם. וזה היה תחת הנחות ממש אופטימיות (אם כי בשנים 2002-2021 די ריאליות)

"אבל נתי, זה 212 שקל לשעה נטו לא כולנו רוטשילד, בעבודה אנחנו מרוויחים פחות"

אני ממש שמח שהזכרתם את זה, תודה. זוכרים שמכרתם את ההשקעה ברווח? אבל כשקניתם את ההשקעה לא ידעתם אם היא תעלה או לא נכון? אז אם נגיד היא לא הייתה עולה, והייתם מוכרים בכמה שקניתם, אז כבר עבדתם חינם נכון?
בעבודה שלכם אין חינם, הכסף בטוח. עובדים, מקבלים תשלום.
בהשקעות, הכסף לא בטוח. אולי יהיה רווח, אולי הפסד, אולי רווח אדיר.
מה אם הייתם מפסידים? אז עבדתם בשכר שלילי?
אני אציג בפניכם שתי גישות מקובלות בעולם המימון \ כלכלה \ השקעות למדוד את הדברים האלו. תזכרו שאין נכון ולא נכון, יש פרספקטיבות. תוודאו שאתם מבינים אותם ומחשבים את כולם לפני שמשקיעים.
גישת העלות האלטרנטיבית
מחשבים כמה יעלו לכם 470 שעות שלכם. זה הכי אישי בעולם. יש עובדי ממשלה שעושים את זה בזמן שהשעון דופק, זה עולה להם אפס. יש אנשים שיכולים ב470 שעות לכתוב ספר שיניב להם מליון שקל (הי אבי). יש אנשים שיכולים להתקדם להיות שתי דרגות למעלה בשכר. תשבו ותחשבו, או שתשבו עם מישהו, או שתזרקו מספר מהאוויר אבל אל תתעלמו.
לדוגמה נגיד שאדם יכול במקום לעבוד על ההשקעה שלו לעשות פרויקט צד של מכירת לק ג'ל, ונגיד שהוא יהנה מזה באותה מידה, וזה יניב לו 100 שקלים לשעה (נטו). זה 47,000 שקל. אבל אמרנו שהרווח היה 100? אז לא, 53.
גישת התשואה מנוכה סיכון (Risk adjusted yield)
זוכרים שבתחילת הפוסט, אי שם לפני שנתיים כשהשקעתם, הבאתם מהבית 120,000 שקל? כמו שאתם לא עבדתם בחינם, גם הם לא עבדו בחינם. בדרך כלל קיימת השקעה בעלת סיכון בר השוואה שלא דורשת עבודה. הופה, מילים גדולות.
אז נגיד שההשקעה הייתה בנדלן ממונף בארה"ב, או כמו שמקובל לשווק לישראלים ממונף פעמיים. זה סיכון גבוה. מקובל להשוות אותו למניות. מזכיר, אין נכון ולא נכון. מתאים לכם, תקשיבו למומחים. לא מתאים תמצאו משהו אחר למה להשוות. המשהו הזה נקרא benchmark, והבנצ'מרק המקובל להשקעות תנודתיות אך בעלות נתונים יסודיים יציבים הוא – מדד הספ500.
טלו לכם מדד מניות רחב כלשהו, מה הוא עשה באותה תקופה? אז אם השקעתם ב2009-2021, כמו רבים, הספ500 עשה טיפה מתחת 16% בשנה.
אם ההשקעה שלכם עשתה יותר, אחלה. אם ההשקעה שלכם ירדה, יכולתם להרוויח 16%. אם המדד ירד, ואתם עשיתם אפילו אפס, זה נחשב שהרווחתם, כי באותה מידה הייתם מפסידים במדד.
איך נחשב?
120,000 שקלים שעובדים בשבילכם שנתיים, זה 115.92% בחזקת 2, כפול 120,000. זה 161,249. כלומר רווח של כ40,000 שקלים.
אז מה נשאר לנו?
רווח של 100 אלף שקל. עלות העבודה שלכם 47 אלף שקל. עלות הכסף שלכם 40 אלף שקל. נשאר לכם רווח 13 אלף אחרי הזמן שלכם והאלטרנטיבה.
על מה לא דיברתי בפוסט?
על מלא דברים. למעשה הרשימה הלא סופית של הדברים שלא דיברתי עליהם ארוכה יותר מהפוסט. לא דיברתי על עקומת לימוד, שההשקעה הראשונה לקחה מלא זמן, אבל ההשקעה העשירית תעשו בחמש דקות ועם ידיים קשורות. לא דיברתי על סקיילביליות, שאולי מצאתם השקעה שיכולה להפוך לאימפריה (הי אור). לא דיברתי על מידת הסיכון הלא תאומן שאנשים משקיעים בדברים שהם ליטרלי לא מבינים בהם כלום (הי P2P).
גם לא דיברתי על דברים חיוביים, למשל שלפעמים ההשקעה מניבה לנו רווח לא מספרי. למשל יש אנשים רבים שמשקיעים במניות בודדות כי זה כיף להם להחזיק חברה שהם אוהבים. יש אנשים שמחזיקים וילות לאיירבנב ביוון כי הם אוהבים לטוס לשם. לא הכל כסף בחיים!
לא דיברתי על זה שלמצוא את הבנצ'מרק הנכון זה טריקי, כי למשל יש אנשים שלא אוהבים להשקיע בנכס סחיר כי כך הם רואים את התנודתיות.
אז מה אני כן רוצה שתקחו מכאן?
רק תשקלו שאולי יש דברים לא טריויאלים ולא אינטואיטיביים באיך השקעות מתנהגות. השנה ברוך השם הגאות בשוק ההון עזבה אותנו קצת, ואיך אומרים החכמים, כשבא השפל רואים מי מתרחץ בים בלי תחתונים. יתכן שתגלו (חלקכם כבר גילו לפי הודעות בפרטי) כמה השקעות שעבדו מעולה בשנים 2008-2021 הזדיינו לגמרי (לגמרי אבל) ב2022.
 
אולי לפני שאתם עושים השקעות שדורשות זמן, תוודאו שאתם מכירים את כל ההשקעות שלא דורשות זמן,
אני מכיר רק אחת כזאת, מה אתם מכירים?
העלות הנסתרת של השקעות שלא בשוק ההון
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בלינקדין
שיתוף באימייל
שיתוף בווצאפ
דילוג לתוכן