fbpx

חינוך פיננסי לילדים

*פוסט מקורי לתגובות ושאלות*

שאלה שהגיעה כבר מזמן אבל רק עכשיו הגעתי אליה, שאלה שקרובה מאוד לליבי ושחשבתי עליה המון.
"נינג’ה יקרה אני בעל עסק מצליח, אך עם כל זה אין לי ממש מושג איך מתנהלים עם כסף, לא לימדו אותי אף פעם לחסוך כסף, ההורים שלי לא דיברו על כסף זה היה משהו שחס וחלילה הילדים לא ידעו כמה למה והכל טוב, אני רוצה שלילדים שלי תהיה השכלה פיננסית מה שלי אין, שילמדו להתנהל נכון עם כסף וגם לחסוך (אין לי חסכונות וים הלוואות) איפה לומדים את זה? כי ממני עדיף שלא ילמדו 😀"
 
קודם כל סחתיין על העסק. לא מובן מאליו והנינג'ה כבר אוהב אותך יותר, מעריך אותך יותר, וחושב שאתה יותר חתיך. שנית סחתיין עליך שהבנת שאתה מוכרח ללמד את הילדים על כסף, כי אותך לא לימדו.
אבל ממש לא סחתיין שלא כתבת בני כמה הם, ועכשיו סיבכת אותי. מצד אחד אני רוצה לעזור, מצד שני זה המון עבודה לחשוב על כל הגילאים.
 
אז אני ארשום את הטיפים הכי טובים שיש לי בנושא, ואתה תכתוב לי בני כמה הילדים שלך, וחברי הקבוצה הנהדרים שלנו יכתבו גם את הטיפים שלהם וגם בלי קשר זה המקום לגלות שאני כבר שנים מפנטז על לייצר משהו שיילמד ילדים על כסף, ואולי עכשיו בעזרת הקבוצה הזאת זה עוד יקרה. אבל לפני הכל בוא נדבר שניה על *למה* זה כל כך חשוב ללמד את הילדים על כסף.
קודם כל – כי כסף זה כמו פיזיקה. מי שלא מאמין בכח המשיכה עדיין נופל. מי שלא מבין כסף עדיין המכניקה של הכסף משפיעה עליו. אם הוא יתאמץ בכל הכוח חזק חזק להתעלם מגיל הפנסיה שלו הוא עדיין יגיע לגיל פנסיה (בעזרת השם). מי שחושב שהוא לא משלם מסים כי הוא שכיר עדיין משלם יותר מ50% ממה שהוא מרוויח למדינה.
כי אולי אם נלמד את זה בגיל צעיר נקבל את זה כחלק מהעולם, שאנחנו צריכים לדאוג למס הכנסה ולפנסיה שלנו, ואז לא נגדל להיות מבוגרים נודניקים שבטוחים שמישהו אחר צריך לדאוג לדברים האלו. בלי משפטים כמו "אוווףףףף שוב אני צריך לשלם מס הכנסה, היה לי יותר נחמד לקבל בתי חולים בחינם"
כי כמה שלומדים את זה בגיל צעיר יותר – מרוויחים יותר! החיים לא מתחילים בגיל 30. יש לי מספיק דוגמאות כדי למלא ספר, אפשר להשתמש בהבנה שלנו מה זה כסף כבר מגיל מאוד מאוד צעיר.
כי כשאנחנו לא מבינים משהו בעולם אז העולם מתנהג בצורה לא צפויה, מבחינתינו, וזה גורם לנו סבל.
כי אתה עשיר, והילדים שלך לא, ואם הם לא יבינו מה זה כסף הם יתעלקו לך על הכסף שלך ואפילו לא יבינו למה אתה כועס.
ועכשיו הטיפים:
– החל מכיתה ז' ועד כתה י' – לנסות לתת לו ספרים כמו "אבא עשיר אבא עני" ולראות סרטונים של גארי V. פשוט לנסות שוב ושוב עד שהוא מוכן. אם לא מוכן בכתה י' – להחזיר אותו לאמא שלו כבר לא ייצא ממנו כלום.
– גיל לידה עד גיל 18 – עם הלידה יש לפתוח לילדים חשבונות בנק. מלווה להם מזומן בריבית הוגנת. בכל פעם שהם עושים משהו לא טוב, כמו להעיר אותך באמצע הלילה או לשבור צלחת – קונס להם את החשבון.
– כמה שיותר להסביר. אני אקנה לך את זה, אבל תדע שעבדתי מאוד קשה בשביל זה (אם העסק שלך קל אז תגיד לו שאנשים אחרים עובדים קשה מאוד בשביל זה).
– כמה שיותר לשבור מוסכמות. אתה רוצה אקסבוקס? אולי תנסה להרוויח את הכסף הזה? איך אפשר לייצר כסף? איזה מגבלות יש לך ואיזה יתרונות?
– לכוון את התחביבים שלהם לכיוונים יותר כלכליים. אני למשל מלמד את הילדים שלי עבודות בית מתוך תקווה שבעוד 10 שנים הם יחליפו את העוזרת. אני מאמין שאפשר ללמד ילד בחטיבה כבר לעשות בייביסיטר, וילד בתיכון גם לתקן אופניים.
– משחק מונופול. משחק מונופול על כסף אמיתי. משחק מונופול על הזכות לאכול ארוחת ערב.
– בגיל שכבר נותנים דמי כיס לתת לילד מקסימום עצמאות לנהל תקציב, עם הסברים.
קדימה, תנו לי את הטיפים שלכם!
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בלינקדין
שיתוף באימייל
שיתוף בווצאפ
דילוג לתוכן