fbpx

על ההבדל בין עיקר לטפל

סיכום מנהלים: תשימו לב לעלויות גדולות, ואל תתאבססו על עלויות קטנות. באותו מאמץ אתם יכולים לחסוך הרבה או קצת. תוודאו שהמאמץ שלכם יעיל, כדי שיהיה לכם זמן ללכת לים

*פוסט מקורי לתגובות ושאלות*

שבת שלום וסוואדי קאפ נינג'ות של שבתתתתתתתתתתתתת
מקווה שהיום יהיה לכם כיף גדול, אני בהתרגשות שיא, עוד מעט עולה לסשן Q&A של קורס ההשקעות של אבי ונתי. כן כן, מה ששמעתם. מי שרשום לקורס שלנו מקבל ללא עלות נוספת עוד שיעור בונוס בשבוע, שזה המקום של כולם לשאול אותי שאלות שלא הבינו בשיעור.
מאיפה חשבתם מגיעים כל הרעיונות לפוסטים? כל פעם שאני שומע שאלה כמה פעמים אני רץ לכתוב פוסט.
היום בא לי לכתוב על עיקרון הפארטו (מה שנקרא חוק ה80\20). זה כלל שאם תצליחו לאמץ אותם יעזרו לכם מאוד בחיים ובעסקים ובהשקעות
הכלל הזה אומר שכמעט תמיד היחס בין התמורה להשקעה הוא לא אחיד. נגלה ש20% מהילדים בכיתה מייצרים 80% מההפרעות. 80% מהלקוחות מייצרים רק 20% מהרווח. 20% מהזמן שלנו בעבודה מייצר 80% מהפרודקטיביות.
וזה כלל שקריטי להבין, כי מי שמבין אותו, ומסגל לעצמו טבע שני להתייחס אליו, יכול בקלות להתמקד ב20% החשובים.
זה לא כלל מדוייק, לפעמים זה יהיה 90\10 או אפילו 60\40 אבל שווה לנסות לזהות מתי הוא תקף. כדי להדגים אותו, אני אדבר על קורס ההשקעות שלנו. אחת הסיבות שהוא אפקטיבי הוא שלקחנו רק את ה20% החשובים ושמנו אותם בקורס, והעפנו את ה80% הלא חשובים.
אז דרך השאלות של המשתתפים,גיליתי שאחד האנשים שהגיעו אלינו לקורס, היה מושקע במדד הס&פ500, בקרן ישראלית, שמספרה 1149137. יש לציין שזאת קרן מנוטרלת מט"ח, שעל זה שווה לכתוב פוסט בנפרד. בכל מקרה, הבחור שאל אותי אם יש קרן זולה יותר.
מחיטוט זריז באתר הבורסה (מומלץ!) גיליתי שהקרן הזאת עולה 0.8% לשנה. למיטב זכרוני, זה הטריק של הקרנות הישראליות. הן מתחילות ב0% דמי ניהול, ואז מעלות את דמי הניהול כשהקרן מספיק גדולה.
שתבינו, קרן מקבילה, שאיננה מנוטרלת מט"ח, עולה בקירוב 0.1% לשנה (ומטה). כמה זה 0.7% לשנה בפער ל20 שנה?
קשה לדעת, כי זה תלוי מה תהיה התשואה, אבל קירוב טוב יהיה בערך 13% מערך ההשקעה – בסוף הדרך.
אז אם השקענו עשרת אלפים שקלים, ואנחנו צופים שזה יעלה לעשרים או שלושים אלף, 13% מהסכום הזה, כמה אלפי שקלים, הלכו לפח על דמי ניהול.
עכשיו בואו נבין מה זה קרן מנוטרלת מט"ח, זה אומר שמיום הקניה שלכם, תקבלו את תשואת מדד הס&פ500, ובנוסף יוסיפו או יחסירו לכם את השינוי בדולר\שקל מהיום שקניתם. אם הדולר זז לכיוון אחד – הרווחתם. אם הוא זז לכיוון השני – הפסדתם.
בדר"כ כשאני כותב על הנושא הזה, מאתגרים אותי עם שאלות כמו – אבל אם הדולר יזוז הרבה אז זה יהיה יותר מ0.7% בשנה. יש לי כמה תשובות על זה, באמת אפשר לכתוב על זה ספר. אבל אני רוצה לעשות פה את עיקרון הפארטו.
האם אתם מוכנים לשלם 13% ממה שיהיה לכם בסוף הדרך, בשביל להמר על הכיוון של השקל
זהו, זאת השאלה היחידה. אם כן, זאת אחלה השקעה בשבילכם. כל הגרפים והסיפורים על המט"ח והדולר וכו', חרטא. זאת השאלה היחידה. אם לכם באופן ספציפי זה שווה, לכו על זה בלב שלם.
על ההבדל בין עיקר לטפל
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בלינקדין
שיתוף באימייל
שיתוף בווצאפ
דילוג לתוכן