fbpx

עמלת קניה ומכירה (או כמה זה יקר בבנק)

סיכום מנהלים:עוד פוסט בסדרת הפוסטים שעוסקת בשאלה ״איפה כדאי לפתוח חשבון מסחר?״ שמסביר על העמלה העיקרית שאנשים משלמים כשהם מנהלים חשבון השקעות

*פוסט מקורי לתגובות ושאלות*

כשאתם קונים מניות (או כל נייר אחר) צריך לשלם עמלה. גם כשאתם מוכרים מניות צריך לשלם עמלה. בסך הכל בראונדטריפ (קניה ומכירה של נייר) יש 2 עמלות.
איך זה עובד:
נניח לשם פשטות שעמלת קניה/מכירה היא 5 דולר. קניתם 3 מניות של טסלה, ו 5 מניות של אנבידיה. כמה תשלמו? קניתם 8 מניות בסך הכל, האם זה 8++5? לא. אתם תשלמו 2 עמלות, בסך הכל 10 דולר, עמלת קניה על כל חברה שרכשתם את מניותיה.
אוקיי, ומה אם עכשיו בחרתם למכור 2 מניות טסלה שבבעלותכם, ואז יומיים אחרי למכור עוד מניית טסלה אחת, ועוד 4 מניות של אנבידיה? במקרה זה תשלמו 15 דולר. 5 עבור המכירה הראשונה, עוד 5 עבור המכירה השניה של טסלה, ועוד 5 עבור מכירת המניות של אנבידיה.
אוקיי, זה היה מקרה פשוט, בואו ניקח מקרה יותר מציאותי:
בקניית מניות של חברות שנסחרות בחו״ל מקובל שהעמלה היא כזו – 1 סנט למניה, ומינמום 5 דולר. במילים אחרות, קניתם 3 מניות של טסלה – שלמו על זה 5 דולר. קניתם 501 מניות של טסלה, שלמו על זה 5.01 דולר. יעני אתם צריכים לקנות יותר מ 500 מניות של חברה מסוימת כדי לשלם יותר מ 5 דולר.
עד כאן עולם פשוט ואידאלי.
אבל זה קצת יותר מורכב מזה, כי לעיתים שלחתם פקודה לקניית 5 מניות של טסלה, ומבחינתכם רציתם לקנות את חמשת המניות במכה. אבל ההוראה שלכם בוצעה בחלקים. נניח, קנו לכם 2 מניות ואז עוד שלוש מניות, כי ״סיבות״. האם במקרה זה תחויבו פעמיים על עמלת קניה? לא דבר נפוץ, כיום אצל בתי ההשקעות אין עמלת פיצול. פעם מזמן היתה. ייתכן ויש בנק מסוים שיעשה כזה דבר, קשה לתפוס את זה.
עכשיו בואו נעשה השוואה פרקטית בין בית השקעות לבנק:
בבנק הגיוני שתשלמו 25 דולר קניה/מכירה, על מניות בחו״ל, שמעתי גם על יותר. בבתי השקעות אנחנו מדברים על בין 5/8 דולר קניה/מכירה.
מה לגבי מניות בישראל? אז על מניות בישראל תשלמו אולי 0.08% משווי הקניה, ומינימום בין 2.5-4.5 ש״ח. קניתם ב 10,000 ש״ח? תשלמו 8 שקלים. זול. ואם מכרתם יקחו לכם 0.08% מהשווי בעת המכירה.
שורה תחתונה: כשמשווים עמלות קניה/מכירה בין בנקים ובתי השקעות, עדיף לעשות את זה דרך בתי ההשקעות.
השורה הבאמת תחתונה: יש בתי השקעות שמציעים לקזז עמלות קניה/מכירה מדמי ניהול חודשיים שהן גובות. אז נניח שבבית השקעות מסוים גובים 20 ש״ח בחודש דמי ניהול, וביצעתם פעולות שעלו לכם בעמלת קניה 18 ש״ח, תשלמו רק 2 ש״ח דמי ניהול באותו החודש.
___________
אני מזכיר שהפוסט נכתב על ידי אבי ונתי, שזה אני (נתי) ואבי פאקינג שטרן, שהוא (כידוע לכל) גאון

לשאר הפוסטים בסדרה
#איפה_לפתוח_חשבון_השקעות
  • הפוסט היה מעניין, לא הבנתם משהו? אנחנו מזמינים אתכם להיכנס לפוסט המקורי לתייג את נתי ולהגיב/ לשאול שאלה.
  • כבר החלטתם שאתם רוצים להתחיל להשקיע אבל כל הזמן זה נדחה? רוצים להתחיל לעשות את הצעדים הראשונים? אנחנו מחכים לכם בתוכנית ההשקעות
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בלינקדין
שיתוף באימייל
שיתוף בווצאפ
דילוג לתוכן