fbpx

פוסט אנונימי- משהו על קרנות גידור

סיכום מנהלים: מידע מעניין על קרנות גידור. מבנה התמריצים שם שבור ועובד בגדול נגדכם. תשקיעו רק אם אתם מבינים בזה מאוד, או שיש לכם מישהו שמבין. תשתדלו לחשוב על זה בפעם הבאה שסוכן\משווק מציע לכם קרן גידור

*פוסט מקורי לתגובות ושאלות*

פוסט שקיבלתי כטובה מחבר, שאני מפרסם אנונימית ובאישורו. לפוסט תהיה הקדמה ארוכה כדי שכולם יבינו, אבל מי שיודע מה זה קרנות גידור מוזמן לקפוץ לאחרי ההקדמה

<הקדמה>

מה זה קרן? קרן היא בוכטה של כסף (המינוח המקצועי הוא pool, אבל אם הייתם רוצים מינוחים מקצועיים הייתם קוראים בספר) שמנוהלת באופן ריכוזי על ידי מנהל הקרן. כל החברים\משקיעים\שותפים\לקוחות\עמיתים מרוויחים אותו דבר, ומשלמים תשלום מסויים למנהל הקרן. דוגמאות נפוצות לקרן: קרן השתלמות, קרן נאמנות, קרן סל.
מה זה קרנות גידור? הbad boys של שוק ההון. קרן שמותר לה להשקיע במה שבא לה. בדר"כ זאת קרן לא מפוקחת, בד"כ מגייסת כסף רק מעשירים, וכל דבר שכתוב בחוזה בין הקרן למשקיעים תופס. למשל יש קרנות גידור שכתוב בחוזה שלהן "אני המשקיע הסכמתי לתת כסף לקרן, הסכמתי שלא יהיה לי מושג מה עושים בו, והסכמתי שאסור לי למשוך אותו בשבע השנים הקרובות". אין דברים כאלו בשוק המפוקח.
אז למה למישהו להשקיע בקרן גידור? כי יש דברים שאי אפשר להשקיע בהן בלי זה. למשל, אם אתם מכירים מישהו שהוא גאון יחיד בדורו, והוא מבין שהולך להיגמר האורניום בעולם, והוא קונה מכרות, חוזים עם ממשלות וכו', ואתם רוצים להרוויח איתו, הוא לא הולך לנהל כסף של פנסיונרים בבנק לאומי. הוא יקים קרן גידור. סיפור אמיתי דרך אגב, רק שם החומר שאמרתי שונה לצורכי הסיפור.
אז מה באת לספר לנו? אחת הסיבות שפתחתי את הקבוצה כי רציתי להנגיש לעולם את הדברים שרק אני שומע עליהם. וזה אחד מהם. אספר לכם מנין הפוסט הזה הגיע אליי, כדי שתבינו כמה זה נדיר. יש לי חבר כמו אח, שאני fan boy שלו, ואני מרגיש בר מזל שהוא בכלל מעריך אותי מספיק כדי לדבר איתו. הוא בנאדם רציני והוא החליט לצלול לעולם קרנות הגידור. אז הנה לכם פיסת מידע, תובנה, שהושגה על ידי אדם שעולה מליוני שקלים לשנה, והשקיע שנה פול טיים בנושא שהוא לא מבין בו כלום.
מילה אחרונה – אם נראה לכם שאתם יודעים מי כתב את הפוסט אל תגידו את זה. אתם יודעים מי אתם, ואתם כמוני, ולפעמים אנחנו מתקשים לתפוס סיטואציה חברתית – אנא מכם, כי לא תהיה מחילה על פעולה כזאת.

<\הקדמה> סוף ההקדמה – הנה הפוסט

 
על קרנות גידור
אני בתקופה האחרונה חוקר את כל התחום של קרנות גידור, ויש מסקנה מרכזית שעולה ולמען האמת הייתי ממש מופתע ממנה בהתחשב שאני נמצא בעולמות האלה הרבה מאד שנים:
The business of hedge funds, is not the business of delivering good returns.
The business of hedge funds, is the business of raising capital.
 
נתקלתי בסנטימנט הזה מהרבה מאד כיוונים (החל ממחקר, ועד לשיחות עם מנהלי קרנות ואנשי מקצוע שאמרו דברים שלא הסתדרו לי), עד שהוא עבר מסה קריטית והתחוור לכדי מסקנה נקייה. ואז בדיעבד, בהתחשב במבנה התמריצים, זה ממש הגיוני.
 
התגמול מניהול קרן גידור הוא דמי ניהול שנתיים + דמי הצלחה על התשואה של הקרן.
נניח ויש קרן שמנהלת 20 מיליון דולר שעושה תשואה שנתית של 10% (תוצאה מאד יפה). נשים רגע את דמי הניהול \ מיסים ושונות בצד, בהנתן 25% דמי הצלחה, המנהל הכללי של הקרן ירוויח 500,000 דולר.
נניח והוא רוצה שנה הבאה לגדול ושואף להרוויח פי 3 יותר. יש לו שתי אופציות מרכזיות – או לשפר את איכות ההשקעה שלו (התשואה השנתית), או לגייס עוד קפיטל. להעלות את התשואה השנתית מ 10% ל 30% באופן קונסיסטנטי בלי להעלות סיכון זה גובל בבלתי אפשרי \ צריך להיות איזה עילוי השקעות שנולד פעם בדור. לעומת זאת – לגייס 40 מיליון דולר, זאת פעולה לחלוטין סבירה ואפשרית בעולמות האלה.
 
ואז, כל סט התמריצים של התחום דוחף את כל הקרנות לשים את מירב הפוקוס בלגייס עוד קפיטל. את מי זה מעניין להעלות תשואות מ 10% ל 12% (אתגר מאד קשה), אם זה יהיה קל פי 10 לגייס עוד קצת כסף (בדוגמא לעיל לגייס עוד 4 מיליון דולר). ואז בפועל, זה אכן הפוקוס שאני רואה של רוב האנשים בתחום. הרבה יותר חשוב שיהיה לך מסמכים מסודרים שיודעים לעמוד ברגולוציות של גופים מוסדיים ולקבל כסף של קרנות פנסיה, מאשר להעלות תשואות. אני אפילו נתקלתי בסנטימנט: "עזוב, תשואות זה לא מעניין, תעשה איזשהו מודל, שאיכשהו עובד סביר, שעושה תשואות איפשהו באזור ה S&P, וכל מה שצריך לשים עליו את הפוקוס זה גיוס קפיטל". מסמכי מרקטינג של קרן גידור חשובים הרבה יותר מאשר אפקטיביות ההשקעות עצמן.
 
יש אנשים שממש מודעים לעצמם ואומרים את זה מפורשות, יש אנשים שנעים באי נוחות כששואלים אותם את זה, ויש אנשים שממש לא חושבים על האספקט הזה ושמים את מירב הפוקוס הוא על תשואות. אבל התמריצים הם התמריצים, והם שם באופן חזק לכיוון מרקטינג מאשר שיפור אפקטיביות השקעה. (וכמובן דמי ניהול עוד יותר מחזקים את התמריצים לכיוון גיוס הקפיטל מאשר לשפר תשואות).
 
אם יש תשואות גבוהות יותר זה כמובן עוזר בגיוס קפיטל, אבל בפועל מה שישפיע על אפקטיביות גיוס קפיטל זה בעיקר כמות הפעולות והפוקוס שיש על מרקטינג ו sales (כמות פגישות בשבוע), מאשר עוד 2% תשואה.
 
נראה לי זה מידע שחשוב לדעת על העולם.
קוריוז שנזכרתי בו בסוף הפוסט – נכון להיום בישראל המיסוי על ה LPs (המשקיעים) בקרן גידור תחת רולינג הוא 25%. אבל אם השותף הכללי (ה GP) משקיע כסף פרטי שלו בקרן של עצמו – אז כיוון שזה העסק שלו, הוא משלם מס שולי (50%~). שזה הזוי בהקשרי השקעות ואפקטי compounding. אז שאלתי מנהלי קרנות מה הם עושים, אז מה שלפחות חלקם עושים עם הקפיטל שלהם, זה שהם משקיעים אותו בקרנות גידור אחרות כ LPs. זה תפס אותי לא מוכן, אנשים באים, בונים קריירה שלמה בלבנות מודל השקעה, ואז את הכסף שלהם עצמם שמים בקרן אחרת? אבל בדיעבד, מתוך הבנת התמריצים, מתברר שלפחות אצל חלק לא קטן מהאנשים בתעשייה, היחס לקרנות גידור הוא בעצם כמו ל commodity – הכל די שקול, זה לא ממש משנה. ואז לשים את הכסף של עצמך בקרן אחרת כדי לחסוך מס – זה הגיוני, כי מה זה משנה.
 
ברור שיהיו מצבים שבהם הניתוח הזה לא מתאים \ לא רלוונטי, ויהיו מנהלי קרנות שיפעלו אחרת, אבל התמריצים הבסיסיים שמכוונים את הפוקוס לכיוון גיוס כספים על פני על שיפור תשואות – חזקים.
 
[מאמר מוסגר – אני בעצמי עכשיו מקים קרן גידור, ולכן חוקר את כל העולם הזה, ויוצא שאני העוף המוזר שכן שם את הפוקוס על תשואות ואז נתקל בכל מיני קשיים כמו נושא המיסוי למנהל הכללי שנראה שפחות מטריד אנשים אחרים. ואני מפרסם אנונימית כי אסור לקרנות גידור לפרסם את עצמן, ואולי איכשהו זה ייחשב כפרסום עצמי. אז ליתר ביטחון מפרסם אנונימית, המטרה היא לשתף את הידע עם העולם, לדעתי כדאי שהידע הזה יהיה ציבורי]
 
___________________
ובנימה אישית, לכותב הפוסט, אתה בנאדם זהב ואני ממש אשמח אם לאחר שתשתלט על העולם תזכור אותי שאהבתי אותך כשהיית רק מליונר ועוד לא מליארדר. כמו כן אם האפוקליפסה קוראת בגללך אשמח שמשפחתי תקבל אישור לחיות בגן החיות של הרובוטים, תודה.
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בלינקדין
שיתוף באימייל
שיתוף בווצאפ
דילוג לתוכן