fbpx

שיט שעושים בסוף שנה

לאחרונה אנחנו מוצפים בשאלות, לכן החלטנו להציף בתשובות!
———————————–

*פוסט מקורי לתגובות ושאלות*

היום נפגשתי (כרגיל) עם חברי טוב Avi Stern, היו לנו שני פרויקטים שצריך לקדם בלו"ז, ועוד פרוייקט אחד חדש שנכנס פנימה ויש לו דדליין. אז ברור שעשינו משהו אחר לגמרי.
אבי אמר "בוא נכתוב פוסט על כל מיני דברים שכדאי לעשות לפני ה 1 בינואר. דברים שקשורים לניירות ערך ופיננסים."
אז את זה עשינו. יודעים למה טוב לי בחיים? כי אני בוחר עם מי לעבוד.
ניסינו לדחוס כמה שיותר דברים, אבל שזה עדיין יישאר קריא ולא יגרום לכם להקיא. אז התפשרנו על הפרטים הקטנים והדיוקים, תרגישו חופשי לשאול בתגובות. לא מבטיחים לענות עד סוף השנה הקלנדרית אבל. ט.ל.ח.
***
 
אז הנה הרשימה המקוצרת, ואחרי זה נרחיב בפוסט:
למכור ולקנות חזרה (אם בא לכם) ניירות ערך מופסדים.
למכור השקעות מורווחות במידה ולא ניצלתם את מלוא הפטור שאולי יש לכם במס הכנסה.
ובפינת הטמטום הישראלי – להוציא את פירוט הפעולות שלכם מהבנק.
למתקדמים, גם בגיל וגם בסבלנות להתעסק עם אופטימזציות פיננסיות – אחרי גיל פרישה יש מוצרי חיסכון מסויימים שנותנים הטבה מסויימת. כדי לנצל אותה במלואה אתם צריכים לממש חלק כל שנה.
לשכירים – תבדקו אם מגיע לכם החזר מס על השנה שעומדת לפוג.
בעלי שליטה ועצמאים
6. אפטמו הפקדות לתגמולים ופיצויים. כמו כן – קרן השתלמות וזה.
7. לנכות יתרות חובה (לבעלי שליטה).
8. תגישו דוח 2020 כדי לצבור התיישנות.
9. לעצמאים – שווה אולי לתכנן קבלת הכנסות לפי מדרגת המס.
————————–
1. יש לכם הפסדים בניירות ערך? מעולה!
ניתן ״לקצור״ מגני מס על ניירות ערך מופסדים שאתם מחזיקים.
שימו לב – כשאתם מוכרים נייר ערך ברווח אתם צריכים לשלם 25% מס על הרווח. אצל ברוקרים ישראלים זה יורד אוטומטית.
אבל אם מכרתם בהפסד – הזיכוי לא אוטומטי. אתם רוצים שיזכו אתכם ב 25% מההפסד? זה לא עובד ככה. מה שכן מוכנים לעשות זה לתת לכם ״תלוש״ שכתוב עליו ״היה לי פעם הפסד, אז אם אי פעם ארוויח, תנכו את ההפסד מהרווח ואז תקחו לי פחות מס״. זה מה שנקרא מגן מס.
אם יש לכם פוזיציות מופסדות כרגע, למשל במניות, ואתם עדיין רוצים להמשיך להחזיק את המניות הללו, אולי בכל זאת כדאי למכור כרגע, ומיד לאחר מכן לקנות שוב. זה כמובן יצריך תשלום עמלת קניה ומכירה, ותעשו את החשבון שלכם, אבל במידה ומגן המס (25% כפול ההפסד) גדול יותר מסכום העמלות – זו פרקטיקה טובה. מרגע שעשיתם זאת יש לכם 7 שנים שבהן תוכלו להחליט לנצל את מגן המס.
ניתן עקרונית להאריך את התוקף שלו יותר מזה, אבל עזבו, עוד 7 שנים, פאק איט.
***
אם יש לכם סבלנות לזה, אולי תבדקו אם מתישהו במהלך 7 השנים האחרונות מימשתם ניירות ערך בהפסד ולא ניצלתם זאת לטובת מגן מס. בסוף השנה הנוכחית לא תוכלו להשיג מגני מס על הפסדים שמימשתם לפני יותר משבע שנים.
***
אגב, אזרחים אמריקאיים – הפרקטיקה הזו לא חוקית בארה״ב (זה נקרא Wash sale), אז טכנית זה לגיטימי אם למשל מכרתם נייר אחד מופסד, וקניתם במקומו נייר זהה מ״תוצרת״ אחרת. למשל אם מכרתם את קרן הסל VOO בהפסד לטובת מגן מס, תשקלו לרכוש את IVV המקבילה. אין באמור המלצה לכלום.
אגב, זה ממש איזוטרי.
אגב אצל חלק מהברוקרים יש פיצ׳ר כזה שנקרא Tax Loss harvester. לא עשיתי מחקר כדי לברר אצל מי 🤟🏿🤟🏿.
2. הרווחתם בניירות ערך? מעולה!
אם אתם מבוגרים או בלי הכנסות (=יש נ"ז פנויות) תמכרו את ההשקעות המורווחות שלכם לפני סוף השנה, עד גובה נקודות הזיכוי – בום, אין מס.
לכל ישראלי יש 2-3 נקודות זיכוי במס, ששוות בערך 2,500 שקלים לשנה לכל נקודה. זה זיכוי כמו זיכוי לקסטרו, שמוריד את מה שאתם צריכים לשלם בקופה, רק שבמקום ״קסטרו״ זה למס הכנסה. אבל בכל שנה הנקודות הלא מנוצלות נעלמות.
אם יש לכם השקעות מורווחות, ואין לכם הכנסות אחרות השנה שניצלו את הזיכוי שיש לכם מול מס הכנסה, תוכלו למכור את ההשקעות שלכם, ומייד לקנות אותם בחזרה. את המס תשלמו, ותקבלו אותו בחזרה לאחר כמה חודשים כשתגישו החזר מס.
3. הי קלטו את הפיגור!
מכירים את זה שאתם רוצים לראות את התנועות בעובר ושב?
אז אתם נכנסים לאתר של הבנק, ולוחצים, ואז מראים לכם רק 20 תנועות אחרונות. אבל אתם רוצים משהו מלפני חודשיים, אז אתם בוחרים טווח חודשים כדי לראות את כל הפעולות.
מוכנים? שימו לב: הכי הרבה שתוכלו לראות זה שנה אחורה, אי אפשר לעשות את זה על שנתיים אחורה!
רוצים שתהיה לכם את רשימת הפעולות של 2021 שמורה במחשב איפשהו? סוף השנה זה ה-זמן לעשות את זה. אנחנו שמים לעצמנו תזכורת כל סוף דצמבר להוריד את השנה לאקסל וPDF, זה לוקח חמש דקות וככה תמיד יש לנו את הסטוריית החשבון.
אני אישית מעדיף לאכול זכוכית.
4. הזדקנתם? נראים טוב לגילכם! 🤩
אם אתם אחרי גיל פרישה, יש מוצרי חיסכון מסויימים שנותנים הטבה מסויימת. כדי לנצל אותה במלואה אתם צריכים לממש חלק כל שנה.
לדוגמה, אם יש לכם פוליסת חיסכון, ואם אתם פנסיונרים, הממשלה נותנת לכם כמה אלפי שקלים פטור ממס רווחי הון בשנה. אבל הפטור הוא שנתי ולא נצבר, כלומר אם לא ניצלתם אותו השנה הוא אבד.
כדי לנצל את הפטור יש לבצע מכירה של חלק מהפוליסה, או לפחות מכירה רעיונית (=ישראבלוף, אתם אומרים שמכרתם אבל לא מכרתם)
זה סוג של עינוי, ואין לי כוונה להסביר את החישובים או הפרוצדורה, אז אם זה ממש חשוב לכם, פנסיונרים, דברו עם רואה חשבון שמבין בזה, כך תנצלו את כל הפטורים הרלוונטיים.
5. שכירים? איזה כיף! 🎉
תבדקו אם מגיע לכם החזר מס על השנה שעומדת לפוג.
כמעט כל שכיר זכאי להחזר מס על משהו. העניין הוא שהחוק אומר שמותר לבקש את החזר המס רק עד שש שנים לאחר השנה שמבקשים עליה החזר. מי שרוצה להגיש החזר על 2015 צריך לבקש אותו עד סוף 2021.
********************************
כעת החלק שאנחנו מדברים לבעלי שליטה (אנשים שבבעלותם חברה) ועצמאים ככלל.
6. עצמאים? פנסיה, פיצויים והשתלמות!
מאחר ואתם שולטים בגובה ההפקדה לתגמולים ופיצויים בפנסיה, אתם יכולים לעשות אופטימיזציה לגובה ההפקדות.
אז אני לא מתכוון לנסות לשכנע אתכם יותר מדי, אבל קרן השתלמות איז דה שיט. אפיק השקעה עם הטבות ממש שוות, שגם נזיל תוך זמן קצר יחסית. חפשו בגוגל מה תיקרת ההפקדה השנתית (קצת פחות מ 19 אלף) ואל תחכו לרגע האחרון להשחיל פנימה כסף, אם אתם בקטע.
תגמולים (יעני פנסיה כזה) ופיצויים – דברו עם רואה החשבון ותגידו לו שיעשה את החישובים שלו כמה אתם אולי צריכים להפקיד מבחינת הטבות וכו׳. כמובן שפה אין איזו המלצה שאני יכול לומר באופן גורף, לכו לאיש מקצוע.
7. בעלי שליטה – נכו יתרות חובה.
אסור להיות חייב לחברה יותר מ 100 אלף ש״ח (בתנאים מסוימים, אל תסמכו עלינו דברו עם רואה החשבון שלכם). תדאגו שאתם לא חייבים מעל המותר.
8. תגישו דו״ח על 2020 לפני ה 1 בינואר
זתומרת, אם אתם לא ערוכים לזה שכחו מזה. אבל נסביר:
שימו לב, זה מתוחכם: אם יש לכם רואה חשבון חכם אולי הוא עשה דברים ממש חכמים בתכנון המיסוי של העסק שלכם. לעיתים בא לכם שרשות המיסים לא תתחיל לפשפש לכם בדברים החכמים והחוקיים שעשיתם. אני רציני, חוקיים פור גאד סייק.
אחרי 4 שנים (ותיכף נדייק) יש התיישנות ורשות המיסים לא יכולה לפשפש יותר בדוחות. העניין הוא שהרשות סופרת את 4 השנים החל מה 31 בדצמבר של השנה שבה הוגש הדו״ח.
אתם רוצים להגיש את הדוח כמה שיותר מוקדם, כי אם תגישו את הדוח על 2020 ב 2022, יספרו לכם 4 שנים מה 31 בדצמבר של 2022. And you don't want that, כי אתם רוצים ש 4 שנות ההתיישנות יעברו מהר. כי עשיתם דברים טובים וחוקיים שפשוט אין לכם כוח להסביר לרשות המיסים כמה הם טובים וחוקיים.
9. תכננו את ההכנסות שלכם. אולי.
אם אתם רואים שהכנסה מסוימת מעלה אתכם למדרגת מס גבוהה יותר בשנת 2021, או שאתם כרגע במדרגת מס וחושבים שבשנה הבאה תהיו במדרגת מס נמוכה יותר – אולי שווה לשקול לדחות הכנסות מסוימות (שניתן לדחות) לינואר 2022. אבל אם אתם לא מבינים בזה תשאלו פשוט את רואה החשבון שלכם מה כדאי לעשות.
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בלינקדין
שיתוף באימייל
שיתוף בווצאפ
דילוג לתוכן