fbpx

שיעור פרישה בפנסיה לעצמאיים

*פוסט מקורי לתגובות ושאלות*

 
ממשיכים את סדרת הפוסטים המצויינת של בועז אופלר – Boaz Opler והפעם עצמאים זה בשבליכם!
—–
אז בהמשך לפוסט הקודם, בואו נמשיך קצת לדבר על האופן בו מחושב השכר הקובע בקרן הפנסיה. הפעם נתמקד בעצמאים.
עצמאים? תקראו ותלמדו איך אתם יכולים להגדיל בצורה משמעותית את הביטוח (לאובדן כושר עבודה ולמקרה פטירה) בלי להפקיד יותר!
——–
אמל"ק 1#: עצמאי יכול להגדיר לקרן מהו שיעור ההפרשה שלו [נע בין 10%/12.5% – 20.5%] ככל שהאחוז נמוך יותר כך השכר המבוטח שקרן הפנסיה תחשב לכם יהיה גבוה יותר ובהתאמה יהיה לכם ביטוח גבוה יותר למקרה אובדן כושר עבודה או למקרה פטירה – כל זאת מבלי שתצטרכו להוסיף שקל לקרן הפנסיה.
אמל"ק 2#: לא ידעתם שיש לכם ביטוח במסגרת החסכון הפנסיוני?!? בתגובה הראשונה הסבר איך להתחיל לקחת שליטה על הפנסיה שלכם.
אמל"ק 3#: אהבתם את הפוסט – תנו לי כח להמשיך עם סימן חיבוב כלשהו או הזמינו חברים לקבוצה שיהנו גם הם מתוכן איכותי 🙂
——–
תזכורת: קרן הפנסיה קובעת את הביטוח שלנו לפי חישוב תיאורטי שהיא עושה על הסכום שהפקדנו לה
——-
בפוסט הקודם סיפרתי לכם שקרן הפנסיה מחשבת את הזכויות שלכם לא לפי דיווח השכר שהיא מקבלת מהמעסיק, אלא לפי ההפקדה שהפקדתם לקרן. אצל שכיר החישוב הזה (למעט במקרי קצה) יחזיר תוצאה שבאמת קרובה לשכר שלו בפועל. אבל מה קורה אצל עצמאי? לעצמאי אין שכר…
אצל עצמאים קרן הפנסיה מחשבת, כברירת מחדל, את השכר לפי חלוקה של ההפקדה ב-16% = שקול להכפלה ב-6.25 [בוגרי פכ"מ בעברית מוזמנים לבדוק אותי 🤷]. לדוגמא – נניח שעצמאי מפקיד כל חודש 2,000 ש"ח = 2,000*6.25 = 12,500.
נניח עוד שלאותו עצמאי יש את הביטוח המקסימלי בקרן שזה 75% לאובדן כושר עבודה ו-100% למקרה פטירה – אז העצמאי שלנו יהיה מכוסה על 9,375 לאובדן כושר עבודה ו-12,500 קצבת שאירים למקרה פטירה.
עכשיו תנו לי לספר לכם משהו עצוב על עצמאיים 🥺
שכיר שמפקידים לו לקרן הפנסיה 2K ש"ח כנראה מרוויח משהו בין 10K ל-15K ברוטו (שזה אומר הכנסה שנתית של 120K – 180K).
עצמאי שמפקיד 2K לקרן פנסיה (מהאנשים שאני נתקלתי בהם, אין לי סטטיסטיקה מדוייקת) בדרך כלל ההכנסה השנתית שלו היא כפולה! (250K – 360K) לפחות! מה שמביא לכך שהם חוסכים הרבה פחות ומבוטחים (לאובדן כושר עבודה ופטירה) הרבה הרבה הרבה פחות ביחס לשכיר שמרוויח בדומה להם
אז מה אפשר לעשות?
אוקי, כאן מגיע החלק המעניין. עצמאי יכול לבקש מהקרן שבמקום לחלק את ההפקדה שלו ב-16% היא תחלק אותן במספר אחר.
כמה דוגמאות בשביל חזי לפלסיאן :
10% [אפשרי רק בחלק מהקרנות] – הפקדה של 2K = שכר מבוטח של 20K [כמו הכפלה ב-10] = אובדן כושר עבודה של 15K וקצבת שאירים של 20K.
12.5% [המינימום בקרנות שלא מאפשרות 10%] – הפקדה של 2K = שכר מבוטח של 16K [כמו הכפלה ב-8] = אובדן כושר עבודה של 12K וקצבת שאירים של 16K.
16% – רשמתי למעלה
20.5% – זה המקסימום שאפשר – חזי לפלסיאן – תן לנמיות שלך לחשב. 🙃
*הדוגמאות בהנחה של ביטוח מקסימלי בקרן הפנסיה
אז איך עושים את זה בפועל?
צריך להציג לקרן אסמכתה כלשהי שההפקדה שלכם ביחס להכנסה השנתית שלכם אכן יותר קרובה למספר שאתם רוצים. בחלק מקרנות הפנסיה יש טופס יעודי ובחלק דורשים מכתב בשפה חופשית. האסמכתה היא על פי רוב אישור מהמיצג שלכם (רו"ח / יועצת מס) שההפקדה שלכם לקרן הפנסיה משקפת שיעור שקרוב יותר ל-X% מאשר ל-16%.
מה עושים אם המייצג שלי לא משתף פעולה?
מסבירים לו שמדובר בעניין סופר סופר חשוב עבורכם ומבקשים שינסח משהו בנוסח שהוא מרגיש נוח איתו. מהניסיון [הלא רב – אז קחו את מה שאני אומר כאן בזהירות] שלי רוב קרנות הפנסיה יזרמו עם כל ניסוח של מייצג. זה לא כ"כ חשוב להן. מה שחשוב להן זה שתהיה לכם אסמכתה כלשהי להציג.
אה, והכי חשוב –
אבל יותר חשוב מזה – רבאק, עצמאיים – קחו את עצמכם בידיים [ולא ליילל בקבוצה של השולמנים זה לא מספיק] – החסכון הפנסיוני זה בידיכם. אתם לא סומכים על המדינה? סבבה – תשקיעו בנדל"ן, תשקיעו בשוק ההון. אבל לא יכול להיות שעצמאי שמרוויח רבע מיליון ש"ח בשנה חוסך פחות מאשר שכיר עם שכר מינימום – זה פשוט לא סביר!
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בלינקדין
שיתוף באימייל
שיתוף בווצאפ
דילוג לתוכן